گوسفند نژاد سنجابی, گوسفندان سنجابی کرمانشاه گوشتی و شیری

  1. سون شیپ
  2. وبلاگ
  3. گوسفند نژاد سنجابی, گوسفندان سنجابی کرمانشاه گوشتی و شیری
نژاد سنجابی

گوسفند نژاد سنجابی یکی دیگر از مقالات و مطالب بسیار مهمی می باشد، که ما در رابطه با موضوع معرفی نژادهای مختلف گوسفندان به بررسی و تحلیل ان می پردازیم. ایران در خاورمیانه به عنوان یکی از بزرگترین منابع تولید گوسفند و دام زنده شناخته می شود. به همین خاطر ایران از نظر نژاد انواع دام دارای تنوع بسیار زیادی نیز می باشد، که هر کدام از این نژادهای گوسفندی دارای خصوصیات خاصی هستند و در یک منطقه مشخص نیز پرورش داده می شوند. در این میان گوسفند سنجابی به عنوان یکی از اصیل ترین نژادهای ایران شناخته می شود که در مناطق غربی و کوهستانی ایران پرورش داده می شود.

گوسفند سنجابی

امروزه یکی از کسب و کارهای بسیار پر بازدهی و عالی که مردم به آن گرایش پیدا کرده اند، دامداری می باشد. به این صورت که آنان با استفاده از سرمایه بسیار اندک قادر هستند تا فعالیت دامداری خود را شروع کنند، و در زمان کوتاهی به درآمد بسیار خوب و عالی دست پیدا کنند. در این میان شناخت نژادهای اصیل گوسفند زنده و همچنین داشتن اطلاعاتی درباره نحوه نگهداری دام بسیار حائز اهمیت می باشد. تا دامداران بتوانند با داشتن اطلاعات کافی فعالیت دامداری را آغاز کنند و در طول کار خود با مشکل مواجه نشوند. به این خاطر ما سعی داریم تا در این سایت به صورت کلی دامداری و شناخت نژادهای مختلف گوسفندان را آموزش دهیم، تا شما از این طریق بتوانید اطلاعات بسیار خوب و جامعی را به دست بیاورید.

قیمت گوسفند سنجاب

در این بین گوسفند سنجابی به عنوان یکی از بهترین و اصیل ترین نوع دام در ایران شناخته می شوند. این نوع گوسفندان اغلب در مناطق غربی کشور که دارای آب و هوای سرد و کوهستانی هستند نگهداری و پرورش داده می شوند، که دلیل این امر نیز مقاوم بودن آنها در برابر سرما و انواع بیماری می باشد. البته نژاد این گوسفندان به دو دسته نژاد گوشتی و نژاد پشمی تقسیم می شود، که هر کدام از آنها دارای خصوصیات خاصی می باشند.

شرایط مختلف نگهداری دام در ایران

همانطور که در مطالب قبلی نیز اشاره کردیم هر نوع دامی با یک نوع شرایط آب و هوایی سازگار شدند، و این امر باعث شده تا در یک شرایط خاصی بتوانند بازدهی لازم را داشته باشند. به این خاطر دامداران عزیزی که قصد شروع فعالیت دامداری را دارند باید به این مسئله توجه داشته باشند. و با در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی منطقه خود به انتخاب و پرورش انواع دام بپردازند. به این صورت که اگر شما در مناطق مرکزی و گرم ایران قرار دارید نمی توانید از گوسفند نژاد اصیل سنجابی استفاده کنید. زیرا این گوسفندان مناسب شرایط آب و هوایی کوهستانی و سرد هستند و در این مناطق به بازدهی خوبی دست پیدا می کنند. به این خاطر شما باید بتوانید با انتخاب درست دام مناسب برای شرایط آب و هوایی منطقه خود بتوانید به نتایج مورد نظر خود دست پیدا کنید.

معرفی کامل دام اصیل سنجابی

یکی از بهترین نژادهای گوسفندان در ایران که از بازدهی بسیار عالی و خوبی برخوردار است، نژاد سنجابی می باشد. اگر شما دامداران به دنبال استفاده از گوشت و پشم با کیفیت دام هستید پیشنهاد ما به شما این نژاد اصیل می باشد. زیرا شما می توانید با استفاده از این گوسفند و پرورش آن در کنار گوشت با کیفیت مقدار زیادی نیز پشم مناسب به دست بیاورید، و با فروش آنها به درآمد بسیار خوبی دست پیدا کنید. به این خاطر به این نوع گوسفندان اغلب نژاد گوشتی و پشمی گفته می شود، که شما به راحتی می توانید از محصولات تولیدی آنها استفاده کنید.

دام زنده سنجابی

البته این نوع گوسفندان مناسب یک نوع شرایط آب و هوایی خاصی هستند، به این خاطر اغلب در مناطق کوهستانی غرب کشور پرورش داده می شوند. به این دلیل در ادامه سعی داریم تا به صورت کلی و جامع به بررسی خصوصیات و ویژگی های این نوع دام بپردازیم، تا اطلاعات دقیق و کاملی را در اختیار شما قرار دهیم.

زیست بوم اصلی

مناطق کوهستانی و سرد به عنوان بهترین مکان های پرورش گوسفندان سنجابی شناخته می شود. زیرا این نوع دام در این مناطق می توانند بازدهی لازم را داشته باشند و بدون مشکل خاصی به زیست و تولید مثل بپردازند. به همین خاطر می توان به صورت کلی مناطق کوهستانی کرمانشاه را زیستگاه اصلی این گونه دانست. به طور کلی گوسفند سنجابی در مناطق مختلفی همچون شاه کوه و رودخانه قره سو و مناطق و روستا‌ های اطراف قصبه و روانسر پرورش و نگهداری می شوند. همچنین در مناطق شرقی کشور نیز مانند زنگیلان و کماجار و ویس و خورین که دارای آب و هوای سرد کوهستانی می باشد، دامداران به پرورش این گوسفندان می پردازند.

خصوصیات ظاهری گوسفندان سنجابی کرمانشاه

از نظر ظاهری این نوع دام با سایر گوسفندان دارای تفاوت هایی می باشد. به این صورت که رنگ بندی این نوع اغلب به دو رنگ سفید و نخودی خلاصه می شود. که در بعضی از مواقع لکه های قهوه ای رنگی بر روی گوش، صورت و دست و پای این نوع نزاد وجود دارد، که شما با این خصوصیات می توانید آنها را شناسایی کنید. به خاطر اینکه این نوع گوسفند توانایی تحمل شرایط سخت و سرد کوهستانی را دارد، و می تواند مناطق سخت و صعب العبور را طی کند دارای دست و پای دراز و کشیده ای می باشد. به این نکته نیز باید توجه کرد که در این نژاد قوچ سنجابی و میش سنجابی فاقد شاخ هستند.

گوسفند سنجاب کرمانشاه

این نوع به خاطر وجود پشم های زیاد و با کیفیتی که دارند، قسمت های کمی از بدن و پوست آنها دیده می شود. به این خاطر دست و پای این گوسفند و نژاد دارای پشم هستند. همچنین میانگین و متوسط وزن گوسفنده زنده نیز بین 60 الی 65 کیلوگرم می باشد، که این امر نشان دهنده گوشتی بودن این گونه بسیار خاص می باشد.

تیپ های مختلف نژادی گوسفند سنجابی

از نظر بدنی این دام در 3 گروه خاصی قرار می گیرد، که هر کدام از آنها دارای خصوصیات و ویژگی های بسیار متفاوتی می باشند. به این دلیل ما در ادامه به صورت کلی و اختصاصی به معرفی این 3 تیپ خواهیم پرداخت، تا اطلاعات خوبی را در اختیار دامداران گرامی قرار دهیم.

تیپ زردی:

در این نوع تیپ گوسفندان سنجابی سر و صورت دام از دو خط وصل کننده چشم به پایین قهوه ای رنگ می باشند. که وجود این رنگ در این نواحی از بدن گوسفند نشان دهنده تیپ زردی در گوسفند نژاد سنجابی کرمانشاه می باشد.

تیپ کلول: 

در تیپ کلول یک نوار سفید رنگ در وسط پیشانی دام وجود دارد. که این نوار ادامه دار نیست و تا بینی و پوزه دام کشیده نشده است.

دام کرمانشاه سنجاب

تیپ کژل: 

تیپ کژل یکی دیگر از تیپ های بدنی این گونه می باشد، در این نوع دام یک نوار سفید رنگ از وسط بینی بر روی بینی و پوزه دام کشیده شده است. که در بعضی از مواقع این نوار سفید رنگ تا زیر پوزه نیز ادامه دار می باشد.

صادرات

یکی از گوسفندانی که در کشورهای همسایه ایران دارای طرفداران بسیار زیادی می باشد، این گونه می باشد. کرمانشاه به دلیل اینکه در نواحی مرزی کشور قرار دارد به عنوان یکی از فعال ترین پایانه های مرزی بین ایران و عراق شناخته می شود. به همین خاطر در طول سال تعداد زیادی از گوسفندان سنجابی از این طریق به کشورهای دیگر صادر می شوند. به این دلیل دامداران از طریق صادرات دام سنجابی کرمانشاه می توانند به درآمد بسیار خوبی دست پیدا کنند. البته باید توجه داشت که درصد زیادی از قاچاق دام کشور نیز از این مناطق صورت می گیرد و باعث اختلال در بازار و قیمت گوسفند می شود.

در این مقاله معرفی گوسفند نژاد سنجابی ما به صورت کامل و دقیق به بررسی خصوصیات بدنی و ظاهری این نوع دام پرداختیم. تا از این طریق بتوانیم اطلاعات کاملی را در مورد این نوع دام و شرایط نگهداری آن در اختیار شما قرار دهیم. و شما بتوانید بدون مشکل به نگهداری و پرورش این نوع دام بپردازید.

نوشتهٔ پیشین
گوسفند فراهانی
نوشتهٔ بعدی
تقسیم بندی انواع نژاد گوسفندان (گوشتی، پشمی و شیری)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست

شماره تماس مرکز عرضه

جهت خرید گوسفند می توانید از هر ناحیه ای که هستید با ما تماس بگیرید.