گوسفندان زندی

گوسفند نژاد زندی یکی از دام های ایرانی می باشد که در بسیاری از مناطق بنا به داشتن ویژگی ها و خصوصیات مختلف نگهداری می شود. این نژاد را می توان در مقایسه با سایر گوسفندان جزو بهترین ها با داشتن خصوصیات متعدد دانست، که با جمعیت زیادی توسط دامداران نگهداری می شوند. توانایی تولید پشم و گوشت بالا در این نژاد سبب شده است تا در دسته گوسفندان گوشتی-پشمی قرار بگیرد.

قیمت روز گوسفند زنده سبب شده است تا دامداران برای سوددهی بیشتر نسبت به نگهداری از گوسفندان دو منظوره که در زمینه تولید محصولات مختلف نقش داشته باشند، بیشتر تمایل داشته باشند. گوسفند زندی نیز یکی از دام های دو منظوره می باشد که می تواند علاوه بر گوشت دهی مناسب، در تولید پوست و پشم نیز بسیار خوب عمل کند.

گوسفند زندی

وجود جمعیت دو میلیون راسی گوسفندان زندی در ایران که در نواحی مختلف پراکنده شده اند، نشان از اهمیت و بازدهی بالای این دام دارد. در میان انواع دام زنده، همواره خرید گوسفندان و بره ها به نسبت سایرین همچون گاو، گوسفند و … بیشتر بوده است. چرا که نگهداری از این موارد بسیار راحت تر می باشد و همچنین در صورت مهیا بودن شرایط می توانند سودآوری بیشتری داشته باشند. توجه داشته باشید که این نژاد می تواند برای کشتار و قربانی کردن نیز مورد توجه خریداران قرار بگیرد. چرا که می تواند در مدت زمان کمی وزن بالایی کسب کند.

دام نژاد زندی

خرید گوسفند زندی می تواند از دو جهت قابل اهمیت باشد. یکی برای دامدارانی که به دنبال پرواربندی بره زنده و خرید نژاد های گوشتی هستند. چرا که این نژاد می تواند در صورت مهیا بودن شرایط تغذیه و محیط نگهداری و همچنین سایر موارد موجود، در دوره پروار بندی بازدهی خوبی داشته باشد. از سوی دیگر خریدرانی که به دنبال بازدهی بیشتر لاشه گوشتی هستند نیز می توانند این دام را در میان انتخاب های خود داشته باشند، چرا که داشتن وزن بالا در این نژاد برابر است با گوشت دهی بیشتر.

پیشنهاد می کنیم بخوانید :  زمان مناسب برای خرید گوسفند و بره

خصوصیات ظاهری دام نژاد زندی

رنگ بندی این نژاد بین رنگ های کبود تا سیاه است. رنگ پشم بره زندی در هنگام تولد اکثرا مشکی می باشد و با گذشت چند ماه تقریبا این رنگ به روشنی متمایل می شود، تا حدی که به رنگ قهوه ای روشن می رسد. لازم به ذکر است که در مواردی رنگ پشم آنها در اثر تابش نور خورشید و سایر عوامل ژنتیکی به نقره ای نیز تغییر رنگ دهد. میزان چربی زیر پوست در این دام به نسبت سایر دام ها بسیار کمتر می باشد و این باعث می شود تا گوشت با کیفیت تر و خالص تری داشته باشد. این دام به عنوان یکی از بهترین نژاد گوسفندان ایرانی شناخته می شود.

گوسفند زندی ایرانی

گوش کامل در هر دو جنس میش نژاد زندی و قوچ وجود دارد. به صورتی که بسیار کم مشاهده شده است فاقد گوش و یا نیم گوش باشند. دنبالچه s شکل و دنبه گرد و کوچک از جمله ویژگی های بدنی این دام می باشد. یکی از مقاوم ترین دام ها در برابر انواع بیماری های گوسفندی می باشد که همین موضوع سبب شده تا میزان مرگ و میر بسیار کمی داشته باشند. همچنین توانایی زیست در مناطق سردسیر و گرمسیر را دارند. دامدارانی که به دنبال گوسفندی مناسب که در مراتع کم علف و مناطق صعب العبور توانایی زیست داشته باشد، هستند، می توانند این مورد را انتخاب کنند.

خاستگاه و زیست بوم گوسفندان نژاد زندی

گوسفندان کاراکول شیراز را می توان منشا اصلی این دام دانست. این دو نژاد در بسیاری از زمینه ها دارای شباهت های زیادی هستند و اصلی ترین شباهت آنها را می توان نوع و رنگ پوست بره در هنگام تولد و اوایل دوره برگی در نظر داشت. مناطق اصلی که جمعیت زیادی از این دام در آنها پرورش داده می شود شامل قم، آشتیان، شهریار، دماوند، ورامین و … می باشند. همانطور که گفته شد این دام می تواند در شرایط آب و هوایی مختلف رشد قابل قبولی داشته باشد. متوسط وزن گوسفند زندی با توجه به اینکه جزو دام های گوشتی می باشد، بیشتر از نژاد های شیری و .. . می باشد.

قیمت گوسفند زندی

اصلاح نژاد

با توجه به اینکه دام زندی یکی از نژاد های خوب و مورد توجه در بین انواع گوسفندان ایرانی می باشد، بنابراین برنامه های دراز مدتی برای اصلاح نژاد و ارتقای ژن آن وجود دارد. برنامه اصلاح نژاد گوسفند زندی در سالیان گذشته مورد توجه کارشناسان بوده است تا بتوانند در طی اجرای برنامه های مختلف، به نژادی با داشتن ویژگی های بیشتر دسترسی داشته باشند.

گوسفند نژاد زندی به عنوان یکی از دام های ایرانی که با جمعیت حدود دو میلیون راس در بسیاری از مناطق نگهداری می شود، برای کشتار و پرواربندی مناسب و مورد توجه می باشد. جهت خرید گوسفندان گوشتی با درصد بازدهی لاشه گوشتی بالا می توانید از طریق شماره های موجود در سایت نسبت به ثبت سفارش خود اقدام کنید.

نوشتهٔ پیشین
معرفی بیماری های کشنده گوسفندان
نوشتهٔ بعدی
قیمت خروس زنده برای قربانی و دفع بلا سال 1401

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست

شماره تماس مرکز عرضه

جهت خرید گوسفند می توانید از هر ناحیه ای که هستید با ما تماس بگیرید.