گوسفند نژاد افشاری، معرفی انواع نژاد افشار با قیمت و خصوصیات

  1. سون شیپ
  2. وبلاگ
  3. گوسفند نژاد افشاری، معرفی انواع نژاد افشار با قیمت و خصوصیات
عکس گوسفند افشاری

گوسفند نژاد افشاری ایران که توانایی رقابت با نمونه های خارجی را نیز دارد، یکی از معروف ترین نژاد های دام داخلی می باشد که می تواند بازدهی فوق العاده ای برای دامداران داشته باشد. این دام در میان گونه ها و نژاد های مختلفی که در ایران وجود دارد جزو بهترین نژاد هایی می باشد که می تواند از نظر گوشتی، شیری، پشمی، تولید مثل و … سود آوری مناسبی داشته باشد. قیمت گوسفنده زنده افشاری، خصوصیات و ویژگی ها، محل زیست و … مواردی می باشد که در این مقاله مورد بررسی قرار می گیرد.

گوسفند افشار ایران

به عنوان یک دامدار و یک خریدار گوسفند، مطمئنا با نام گوسفند قزل افشار مواجه شده اید. این دام را می توان جزو معروف ترین نژاد های داخلی دانست که به منظور ذبح و کشتار جهت استفاده از گوشت با کیفیت، پرورش برای استفاده از شیر، استفاده از پشم، بره زایی و … مورد استفاده قرار می گیرد. استعداد بالای این نژاد در زمینه های مختلف سبب شده است تا خرید و فروش گوسفند افشاری بیشتر از هر نوع دام دیگری صورت بگیرد، تا افراد امکان بهره وری از مزایای پرورش این نژاد را داشته باشند.

گوسفنده قزل افشار

تمامی ویژگی هایی که دامداران به دنبال آن هستند در این نژاد وجود دارد. بسیاری از افراد برای تولید شیر نسبت به نگهداری و خرید نژاد خاص، برای بره زایی نژادی دیگر و برای تولید گوسفندان گوشتی نیز نژاد های دیگری را خریداری می کنند تا از همه نظر گله ای مناسب داشته باشند. در صورتی که دام نژاد افشار تمامی این خصوصیات را در خود دارد. بیشترین گوسفندانی که در مجموعه سون شیپ برای کشتار جهت ارائه گوشت با کیفیت ارائه می شوند از این نژاد می باشند.

قیمت گوسفند افشاری

قیمت روز گوسفندان افشاری هر کیلوگرم را می توان همان نرخ مصوب برای خرید و فروش انواع دام در نظر داشت. شاید برخی از افراد تصور کنند که این دام با داشتن خصوصیات متعدد از قیمت بیشتری برخوردار باشد. قیمت هر کیلو گوسفند افشار همان نرخی می باشد که برای دام زنده شهرداری از سوی مراکز و نهاد های ناظر اعلام می گردد. بنابراین با قیمت مناسب می توانید نسبت به خرید انواع دام اقدام کنید. نرخ معاملات برای این دام نیز طبق نوساناتی که همواره گریبان گیر بازار دام بوده است دائما در حال تغییر بوده است. جهت استعلام قیمت این دام و خرید با شماره های داخل سایت در تماس باشید.

خرید دام قزل افشار

خرید گوسفند اصیل افشار زنجان برای هر دامداری می تواند بازدهی خوبی داشته باشد. پرورش هر راس از این نژاد می تواند بازدهی تقریبی دو دام از نژاد های ضعیف را داشته باشد. در بسیاری از مناطق که شرایط متناسب با پرورش این دام وجود دارد، تمامی جمعیت گله های گوسفندی را این نژاد تشکیل می دهند. خرید این نژاد منحصر به داخل ایران نمی باشد و کشور های همسایه همچون عراق، ترکیه، کشور های حاشیه خلیج فارس و … نیز نسبت به خرید دام افشاری اصیل تمایل زیادی دارند و حجم بیشتر خروجی های دامی از طریق گمرک و قاچاق مربوط به این نژاد مرغوب می باشد.

دام نژاد افشاری زنجان

خصوصیات ظاهری

گوسفندان از هر نژادی دارای خصوصیات متنوع و گاها مشابهی هستند، که شناسایی نژاد آنها از طریق مشاهده این خصوصیات و ویژگی ها صورت می گیرد. گوسفند افشاری اصیل نیز از نظر رنگ بندی در بازه بین قهوه ای مایل به قرمز یکدست و همچنین قهوه ای تیره متمایل به سیاه در برخی از موارد وجود دارد. دست و پا های قوی در هر دو جنس نر و ماده مشاهده می گردد که قابلیت راهپیمایی در مناطق صعب العبور را به دام می دهند. شاخ در هر دو جنس وجود ندارد.

قوچ نژاد افشار در قسمت بینی دارای انحنا هستند، در حالی که میش افشاری در قسمت بینی فاقد انحنا و یا دارای انحنای کمی می باشد. گردن در جنس نر قوی و ضخیم می باشد و در جنس ماده نیز به نسبت بدن درازتر می باشد. قسمت هایی همچون پشت، گردن، دنبه و دنبالچه دارای پشم هستند و قسمت هایی نیز همچون زیر شکم، زیر گردن و دست و پا فاقد پشم می باشند. این گوسفندان در دسته بندی دام های سنگین دنبه قرار دارند.

بره افشاری

خرید بره افشاری توسط بسیاری از افراد جهت پروار بندی جهت افزایش وزن و یا به بلوغ رسیدن برای استفاده در تولید مثل صورت می گیرد. بره های این نژاد بسیار مقاوم در برابر انواع بیماری ها هستند و تمامی خصوصیات گوسفندان افشاری را در ژنتیک خود دارند. اصولا خرید بره نر نژاد افشار در راستای پروار بندی و افزایش وزن جهت فروش و در نتیجه ذبح و کشتار صورت می گیرد. خرید بره ماده افشار نیز برای نگهداری و به بلوغ رسیدن در جهت تولید مثل بیشتر صورت می گیرد.

بره نژاد افشار

وزن گوسفنده افشاری چقدر است

متوسط وزن گوسفند زنده افشاری می تواند علاوه بر ژنتیک خاصی که در زمینه افزایش وزن دارد، به عوامل دیگری همچون نوع تغذیه و جیره غذایی، محیط پرورش و زیست، درگیری با بیماری ها و … مرتبط باشد. به صورت کلی اگر بخواهیم میانگینی برای وزن این نژاد در نظر بگیریم باید بگوییم که در حالت متعادل، وزن میش افشاری بالغ بین 60 تا 70 کیلوگرم و وزن قوچ افشاری بالغ بین 70 الی 75 کیلوگرم می باشد. البته توجه داشته باشید که این مقدار برای پنج ساله دوم زندگی می تواند رقمی بالاتر باشد.

وزن بره افشار نیز می تواند در هنگام تولد بنا به شرایط مناسب و تغذیه مناسب در دوران آبستنی بین 4 تا 5 کیلوگرم باشد. در صورت شیردهی منظم و دور بودن از عوامل بیماری زا، وزن بره ها می تواند تا 3 ماهگی به حدود 28 کیلوگرم نیز برسد. بره زنده افشاری می تواند در 6 ماهگی تا 40 کیلوگرم نیز وزن داشته باشد.

زیست بوم

این دام بهترین بازدهی را در مناطق سرد و کوهستانی دارد. در همین رابطه شرایط بدنی و خصوصیات آن کاملا منطبق با ماندگاری در شرایط سخت می باشد، برای مثال وجود پشم مقاوم در مقابل سرما و دست و پاهای قوی سبب شده است تا توانایی زیست در مناطق کوهستانی و برفی برای این دام وجود داشته باشد. مناطقی همچون استان های آذربایجان غربی و شرقی،زنجان، اردبیل، بخش هایی از کرمانشاه، همدان و … جمعیت زیادی از این نژاد را در خود جای داده اند.

گوسفندان افشاری

دو قلوزایی دام افشار

این نژاد به عنوان یکی از بهترین نژاد گوسفندان چند قلوزا در ایران شناخته می شود که توانایی دوقلوزایی در هر بار زایش را دارد. دامداران با استفاده از پرورش این دام می توانند علاوه بر برخورداری از سود حاصل از فروش شیر و پشم، در هر بار زایش نیز صاحب دو بره شوند. درصد دو قلوزایی بالای این نژاد سبب شده است تا دامداران تمایل زیادی به خرید گوسفند افشاری داشته باشند. بره های حاصل از میش افشاری همواره سالم و مقاوم در برابر انواع بیماری ها هستند.

پیشنهاد میکنیم بخوانید : مقایسه گوسفند شال و افشار

انواع واریته

این دام به دلیل اینکه در مناطق و بخش های زیادی نگهداری می شود، در انواع مختلفی وجود دارد و نام های مختلفی برای آنها در نظر گرفته می شود. این نژاد ها می توانند در هر منطقه ای وجود داشته باشند و منحصر به منطقه خاصی نمی باشد. در ادامه به معرفی انواع واریته های این دام اصیل و با قدمت می پردازیم.

گوسفند قزل افشار

قزل  در کلمه به معنای قرمز سیر و متمایل به قهوه ای روشن می باشد. گوسفند اصیل قزل افشار بیشتر در زنجان و شهر های آذربایجان غربی و شرقی دیده می شود به طوری که بخش زیادی از این نژاد را به خود اختصاص داده است. داشتن سر بزرگ تر نسبت به نژاد اصلی و همچنین پشم ضخیم و کم پشت تر از خصوصیات این واریته می باشد. خرید دام افشار قزل با توجه به اینکه طرفداران بیشتری دارد و می تواند نسبت به نژاد اصلی نیز وزن بیشتری داشته باشد بیشتر صورت می گیرد. قره قزل افشار نیز واریته ای از همین نوع با رنگ سیاه تر و تیره تر می باشد.

گوسفند آق افشار

در این نوع رنگ بدن تماما سفید و بدون هیچ گونه لکه ای می باشد. جمعیت این نوع در مقایسه با سایرین بسیار کم می باشد و برخی از کارشناسان بر این باورند که این نوع حاصل انتقال ژن مغلوب آلبینیسم می باشد که باعث بروز چنین رنگی شده است.

گوسفند قاشقا افشار

نوع قاشقا افشار تمامی خصوصیات نژاد اصلی را دارد با این تفاوت که در قسمت پیشانی دارای یک لکه سفید می باشد.

قوچ افشار

قمر افشار

داشتن رنگی متمایل به خاکستری سبب شده است تا این نام برای این نوع واریته در نظر گرفته شود. بجز رنگ متفاوت، این نوع تمامی ویژگی ها و خصوصیات نژاد اصلی را دارد. جمعیت این نژاد نیز همچون آق کم می باشد.

اصلاح نژاد گوسفند افشاری

در جهت افزایش بازدهی این دام و وجود توانایی های بیشتر در ژن این گونه، طرح های اصلاح نژاد مختلفی برای این دام در نظر گرفته شده است. افزایش میزان توانایی در جهت کسب وزن بیشتر و کاهش میزان چربی، افزایش درصد باروری و دو قلوزایی و … از جمله اهداف موجود در این طرح می باشد. گوسفندان اصلاح شده در آینده با توانایی های بیشتر در اختیار دامداران خواهد بود تا بازدهی بیشتری از پرورش این نژاد داشته باشند.

گوسفند افشاری به عنوان یکی از معروف ترین دام های ایرانی در این مقاله خدمت شما عزیزان معرفی گردید. جهت خرید این نژاد برای کشتار و ذبح در جهت دستیابی به گوشت با کیفیت و به دور از چربی های زیاد می توانید از طریق شماره های درج شده در سایت با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

نوشتهٔ پیشین
بیماری هیپوترمی گوساله – راه تشخیص و درمان
نوشتهٔ بعدی
دلیل مرگ ناگهانی گوسفندان و راه پیشگیری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست

شماره تماس مرکز عرضه

جهت خرید گوسفند می توانید از هر ناحیه ای که هستید با ما تماس بگیرید.