آموزش دو قلوزایی در گوسفندان ( فلاشینگ )

  1. سون شیپ
  2. وبلاگ
  3. آموزش دو قلوزایی در گوسفندان ( فلاشینگ )
اموزش فلاشینگ

آموزش دو قلوزایی در گوسفندان یا فلاشینگ گوسفندان یکی از مقالاتی می باشد، که درباره گوسفند زنده به بررسی میپردازیم. هدف ما در اینجا دو قلوزا کردن گوسفند می باشد. امروزه یکی از اهداف دامداران کسب سود و درآمد بیشتر از طریق دامداری می باشد. به همین دلیل یکی از این روش ها که می تواند بر روی درآمد و سود شما تاثیر بگذارد فلاشینگ دام یا همان دو قلوزایی می باشد. به این صورت که شما در این کار با استفاده از چندین مرحله و با دادن جیره غذایی مناسب دام خود را برای دوقلوزا شدن و سه قلوزایی آماده می کنید. البته این کار مراحل و خصوصیات خاصی دارد که ما در ادامه این بخش از سایت سون شیپ به بررسی دقیق این موارد خواهیم پرداخت.

دو قلو زایی در گوسفند زنده

همانطور که اطلاع دارید امروزه در جهان نژادهایی از گوسفندان وجود دارند، که با خصوصیت چند قلوزا شناخته می شوند. و این امر به این معنی می باشد که این گوسفندان قادر هستند در یک دوره آبستنی دو یا سه عدد بره را به دنیا بیاورند. به این خاطر اغلب دامداران به دنبال خرید و استفاده از بهترین نژاد گوسفندان چند قلوزا هستند، تا با استفاده از آنها بتوانند علاوه بر کسب درآمد بیشتر تعداد گله خود را افزایش دهند. البته باید در این میان توجه داشته باشید که قیمت یک راس از این گوسفندان بسیار زیاد است، به این خاطر اغلب دامداران قدرت خرید و استفاده از این گوسفندان را ندارند.

فلاشینگ گوسفندان

البته در این میان روش هایی برای دو قلوزایی انواع نژاد گوسفند و دام وجود دارد که دامداران می توانند با استفاده از آن درصد و میزان دو قلوزایی در گله خود را افزایش دهند. اما یکی از رایج ترین روش های دو قلوزا کردن گوسفند فلاشینگ است، که اغلب دامداران از آن استفاده می کنند. به این خاطر برای بالا بردن اطلاعات شما عزیزان دامدار در ادامه به صورت تخصصی و جامع به بررسی این روش خواهیم پرداخت.

دو قلوزایی در نژادهای مختلف گوسفند ممکن است؟

برخی از بهترین گوسفندان در ایران به صورت ژنتیکی دارای ویژگی چند قلوزایی هستند و نیازی به انجام اقداماتی برای بره زایی به صورت دو قلو ندارند. اما در این میان برخی نژاد ها وجود دارند که اکثرا به صورت تک قلوزا آبستن می شوند. روش هایی که در ادامه خدمت شما عزیزان معرفی می گردد می توانند برای چنین نژاد هایی کارآمد و مفید باشند.

یکی از سوالات مهمی که در ذهن تمام دامداران به وجود آمده است، این مسئله است که چگونه با فلاشینگ گوسفندان دو قلوزا شوند؟. در این باره باید بگوییم که فلاشینگ به عنوان بهترین روش دو قلو زایی در گوسفندان زنده شناخته می شود، که اغلب دامداران از آن استفاده می کنند. به این خاطر شما می توانید با رعایت اول اولیه و درست فلاشینگ یا همان دو قلو زایی در گوسفندان به نتایج بسیار خوبی دست پیدا کنید. البته در این میان قوانین و قواعد بسیار خاصی وجود دارد، که شما با رعایت آنها می توانید درصد دو قلو زایی را در گله خود افزایش دهید. به این خاطر ما به شما می گوییم که انجام فلاشینگ یا همان روش دو قلو زایی در تمامی نژاد های دام و گوسفند قابل اجرا می باشد.

فلاشینگ در گوسفندان چیست؟

در جهان تمام موجودات و گیاهان به صورت زنجیر وار به یکدیگر متصل هستند، و برای زنده ماندن به یکدیگر نیاز دارند. یک اصل مشترک در میان تمام موجودات نیاز به غذا برای رشد و نمو می باشد به همین دلیل برای رشد بهتر ما و تمام موجودات به غذا های با کیفیت نیاز داریم. در این میان در گوسفندان یک روش و جیره غذایی بسیار خاص و مشترک وجود دارد، که شما می توانید با رعایت و استفاده از آن درصد دو قلو زایی گوسفندان را افزایش دهید. شما باید در این روش با اصول و قواعد خاصی جیره غذایی گله خود را انتخاب کنید، تا از این طریق بتوانید آنها را برای دو قلو زایی آماده و مهیا کنید. به این خاطر فلاشینگ در دام زنده به یک نوع جیره غذایی حساس و مهم گفته می شود، که باعث دوقلوزا و سه قلوزا شدن گوسفندان شما خواهد شد.

بره زایی به روش فلاشینگ

البته شما دامداران باید توجه داشته باشید که فلاشینگ کردن انواع نژاد گوسفندان دارای مراحل و روش های بسیار حساسی می باشد. به همین خاطر شما با رعایت این اصول و قواعد قادر خواهید بود تا گوسفندان خود را برای دو قلو زایی آماده کنید. البته در ادامه به صورت کاملا دقیق ما مراحل مختلف فلاشینگ گوسفند زنده را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

مراحل مورد نیاز قبل از فلاشینگ کردن گله گوسفندان

همانطور که گفتیم این فرآیند دارای مراحل خاصی می باشد، اما شما باید به این مسئله نیز توجه داشته باشید. که قبل از انجام این روش دو قلو زایی باید مراحل و فعالیت های خاصی را انجام دهید، تا از این طریق بتوانید گوسفندان خود را به بهترین شکل ممکن برای انجام این کار آماده کنید. در میان گوسفندان اغلب انواع بیماری های انگلی و آنتروتوکسمی وجود دارند، که این بیماران باعث می شود تا بدن دام دچار ضعف های مختلفی شود. که این امر نیز بر روی آبستن شدن گوسفندان تاثیرات مخربی خواهد گذاشت، به این خاطر شما باید قبل از انجام این فرایند، بیماری های مختلف گوسفندان را از بین ببرید، تا بتوانید به بهترین نتیجه و بازدهی ممکن دست پیدا کنید.

فلاشینگ دام زنده

باید در این مرحله یک دامپزشک با تجربه را به میان گله خود ببرید تا از این طریق بتوانید بیماری های مختلف گوسفندان را شناسایی کنید. شما در این مرحله باید بر اساس تجویز دامپزشک به دادن داروهای خوراکی و تزریقی ضد انگل بپردازید، تا بتوانید از این طریق بیماری های موجود را از بین ببرید، و گوسفندان را برای آبستنی آماده کنید. البته در این میان بیماری آنتروتوکسمی تاثیر بسیار منفی و مخربی بر روی قدرت آبستنی و قدرت و چند قلو زایی گوسفندان دارد. به این دلیل شما حتما باید قبل از در نظر داشتن اقدامات لازم برای دو قلو زایی به تشخیص و درمان این بیماری بپردازید، تا به بهترین شکل ممکن دام را آماده جفتگیری و دو قلوزایی کنید. به این خاطر شما باید ده روز قبل از شروع برنامه غذایی به صورت منظم گوسفندان را واکسیناسیون کنید و با علوفه و جیره غذایی فقیر آنها را تغذیه کنید.

تاثیر بیماری آنتروتوکسمی بر روی آبستن شدن دام

آنتروتوکسمی به بیماری پر خوری گوسفندان گفته می شود، که بر اثر مصرف بیش از حد غلات و همچنین شیر به وجود می آید. این بیماری باعث می شود تا میزان چربی دام بسیار افزایش پیدا کنید، و همین امر نیز بر روی آبستن شدن گوسفندان اثرات منفی خواهد گذاشت. البته این نوع بیماری در میان گله ها بسیار شایع می باشد، و اغلب دامی که از این بیماری رنج می برد بره های ضعیفی به دنیا خواهد آورد. به این دلیل شما باید قبل از فحل و آبستن شدن گوسفندان با استفاده از یک برنامه و جیره غذایی مناسب و همچنین واکسیناسیون منظم این بیماری را از بین ببرید، و قدرت باروری دام را به طرز چشمگیری افزایش دهید.

مراحل مختلف فلاشینگ گوسفند

برنامه فلاشینگ یا به اصطلاح دو قلوزا کردن گوسفندان دارای مراحل مختلفی می باشد، که شما با رعایت این قواعد می توانید به نتیجه دلخواه خود دست پیدا کنید. البته باید توجه داشته باشید که در این کار شمارش تعداد روزها بسیار حائز اهمیت می باشد، و شما باید با دقت بسیار بالایی این مراحل را انجام دهید تا به نتایج دلخواه و قابل قبولی دست پیدا کنید. به این خاطر ما سعی داریم در ادامه به صورت کامل و دقیق عمل فلاشینگ در گوسفندان را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم.

توجه داشته باشید ما با یک برنامه “فلاشینگ” یا جیره غذایی مخصوص ما سعی می کنیم اقدام به دو قلوزا کردن گوسفندان کنیم. این روش با استفاده از عملی که رخ می دهد، فقط درصد چند قلوزا شدن که احتمال دو قلوزا و سه قلوزایی بیشتر است را بالا میبریم. این کار کاملا جواب داده است. با این وجود ممکن است گاهی تاثیری روی گوسفندان نداشته باشد.

  1. در اولین مرحله از این روش دامداران عزیز باید به صورت منظم و دقیق 10 روز گله و گوسفندان خود را در مراتع و چراگاه ای فقیر و بی ارزش چرا کنند. همچنین دام هایی که در دامداری هستند باید 10 روز با جیره و علوفه فقیر تغذیه شوند و به صورت منظم عمل واکسیناسیون آنها انجام شود. تا با این روش بیماری آنتروتوکسمی از بین رود و قدرت باروری و آبستن شدن گوسفندان شما چندین برابر شود.
  2. در مرحله دوم شما باید به مدت 15 روز با استفاده از جیره غذایی با ارزش مانند یونجه تازه، جو، ذرت و تریتیکاله به صورت پلکانی و منظم گله خود را تغذیه کنید. همچنین در روز 13 این مرحله، مرحله سوم این کار نیز شروع خواهد شد. به این خاطر شما باید روز های شروع مراحل فلاشینگ را باید به صورت دقیق یادداشت کنید تا دچار مشکل و سردرگمی نشوید.
  3. مرحله سوم این کار در مرحله دوم آغاز می شود، به این صورت که شما باید سه روز قوچ های گله را در مجاورت و نزدیکی گوسفندان قرار دهید به صورتی که آنها تماسی با یکدیگر نداشته باشند. که این امر باعث می شود تا گوسفند و دام های شما بیشتر تحریک شوند و تخم گذاری بیشتر و با کیفیت بالایی انجام دهند.
  4. بعد از پایان رساندن 15 روز غذا دادن با ارزش به گوسفندان، شما باید در روز 16 آماده سازی گوسفندان برای دو قلو زایی دادن این نوع غذا ها را متوقف کنید. بعد از این مراحل شما باید قوچ های گله را میان گوسفندان رها کنید، تا آنان با جفت گیری بتوانند آبستن شوند. همچنین شما در این مرحله باید 10 روز به گوسفندان خود خوراک دانه بدهید. و پس از این ده روز دوباره جیره غذایی معمول خود را به آنها بدهید.
آموزش دو قلوزا کردن دام

بهترین نژادهای چند قلو زا در جهان

همانطور که مقالات قبلی نیز ذکر کردیم در جهان و حتی ایران نژادهای گوسفندانی وجود دارند، که دارای خصوصیات و ویژگی های خاصی می باشند. که این خصوصیات باعث تمایز و تفاوت این نژادها با یکدیگر شده است، ولی مهمترین عامل برتری یک نژاد نسبت به دیگر چند قلو زا بودن آن است. که در جهان و ایران چند نوع از این نژاد گوسفندان اصیل و با ارزش همچون گوسفند رومانوف وجود دارد، که می توانند در یک دوره آبستنی دو یا چند بره را به دنیا بیاورند. البته ما در ادامه به صورت جزئی به معرفی این نژادهای دام خواهیم پرداخت.

  • نژاد گوسفند سافولک
  • گوسفند نژاد افشار
  • گوسفند آواسی
  • گوسفند نژاد لاکن
  • گوسفند فین شیپ

در این مقاله آموزش دو قلو زایی در گوسفندان (آموزش دو قلوزا کردن گوسفند با جیره غذایی) یا همان آموزش برنامه فلاشینگ گوسفند به صورت کامل و دقیق خدمت شما ارائه گردید. تا با ارائه اطلاعات کاملی در این باره بتوانیم شما دامداران عزیز را در انجام این کار کمک و راهنمایی کنیم، و شما نیز با استفاده از این روش بتوانید به نتایج بسیار خوبی دست پیدا کنید.

نوشتهٔ پیشین
آشنایی با گوسفند نژاد شال دو قلوزا؛ قیمت و ویژگی های Shal
نوشتهٔ بعدی
گوسفند فراهانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست

شماره تماس مرکز عرضه

جهت خرید گوسفند می توانید از هر ناحیه ای که هستید با ما تماس بگیرید.