بیماری هیپوترمی گوساله – راه تشخیص و درمان

  1. سون شیپ
  2. وبلاگ
  3. بیماری هیپوترمی گوساله – راه تشخیص و درمان
هیپوترمی شدن گاو

هیپوترمی گوساله یکی از بیماری هایی است که می تواند متوجه دام ها در شرایط آب و هوایی مختلف شود. علت اصلی بروز این بیماری را می توان سرد شدن هوا دانست، به همین دلیل این بیماری اغلب در فصول سرد سال دیده می شود. تغییر ناگهانی آب و هوا و در نتیجه تغییر دما سبب می شود تا مشکلاتی برای دام به وجود بیاید و زمینه بروز بیماری هیپوترمی نیز فراهم شود. با توجه به اینکه قیمت گوساله زنده امروز و سایر دام ها مقدار بالایی می باشد، بروز هر بیماری که سلامت دام را به خطر بیندازد، می تواند سبب وارد شدن ضرر به وی شود. بنابراین بهتر است تا اقدامات لازم جهت پیشگیری و درمان این عارضه را مورد توجه قرار دهید.

هیپوترمی در گوساله

تغییر دما می تواند برای هر جانداری آزار دهنده باشد و در موارد شدید نیز سبب بروز بیماری ها و مشکلات مختلفی شود. این مورد برای انواع دام زنده همچون گوساله ها نیز وجود دارد. کمترین میزان دمای محیط برای زیست بدون مشکل گوساله در حدود 15.5 درجه سانتیگراد می باشد. زمانی که دمای محیط از این مقدار پایین تر برود می تواند سبب بروز مشکلات متعدد از جمله هیپوترمی نیز شود. این مشکل بیشتر در اثر عدم مناسب بودن محیط نگهداری دام، یخبندان، بارش برف  … رخ می دهد.

هیپوترمی

توجه داشته باشید که ارائه این موضوعات به این معنی نیست که دمای محیط همواره بالا باشد و محیطی گرم برای دام به وجود بیاورید. همانطور که سرما و دمای پایین می تواند مشکلات متعددی برای دام به وجود بیاورند، دمای بالا نیز می تواند سبب بروز موارد مختلفی شود که سلامت دام زنده را به خطر بیندازد. در نظر داشتن دمای مناسب برای محیط نگهداری دام ها بهترین گزینه می باشد تا هیچ عارضه ای که تحت تاثیر دما در دام رخ دهد، بروز نکند. در این بیماری گوساله دیگر نمی تواند همچون حالت عادی شیر بخورد و پستان را بگیرد. بنابراین در ادامه این وضعیت ممکن است پنومونی و دهیدراتاسیون نیز رخ دهد.

هیپوترمی اکسپوژر

در این نوع، کاهش دما در بدن دام به صورت تدریجی اتفاق می افتد و به صورت یکباره دام دچار عوارض و علائم آن نمی شود. این نوع ممکن است در تمامی انواع گاو ها در هر سن و جنسیتی رخ دهد، اما به صورت کلی در گوساله های لاغر؛ جوان تر و یا مسن ترین گاو ها رخ می دهد.

نوع ایمرژن یا حاد

در این نوع به صورت یکباره تمامی دمای بدن گوساله پایین می آید و تمام پوشش بدن آن پر از آب می شود. این نوع به نسبت نوع قبلی خطرناک تر می باشد و خطرات بیشتری را متوجه سلامت دام می سازد.

هیپوترمی در گوساله

علائم بیماری

هنگامی که جانداری در دمای پایین تر از حد نرمال و متناسب با شرایط زیست خود قرار بگیرد، مسلما به صورت طبیعی و غریزی با توجه به دریافت سرما و یا گرما، واکنش های مختلفی از خود نشان می دهد. در این میان تغییراتی نیز در حالت طبیعی اعضا و اندام های بدن نیز رخ می دهد، که در ادامه برای آشنایی بیشتر شما با این تغییرات، به معرفی علائم هیپوترمی شدن گوساله می پردازیم.

  • بیحال شدن و سستی بدن دام
  • کاهش ضربان قلب
  • کاهش میزان تنفس
  • کاهش فشار خون
  • یخ زدن انتهای گوش ها و سر پستانک ها
  • و …

پیشگیری و درمان هیپوترمی گاو

  • خشک کردن گوساله های تازه به دنیا آمده برای جلوگیری از سرمازدگی و کاهش دمای بدن
  • خوراندن شیر گرم به گوساله تازه متولد شده
  • پوشاندن بدن دام های مبتلا به هیپوترمی با جلیقه های مخصوص
  • دادن آغوز گرم به گوساله ها پس از تولد
  • افزودن 40cc اتانول 20% به آب آشامیدنی گوساله های هیپوترمی و ریختن این محلول در حلق گوساله ها روزی دو بار ( دمای آب : 38 درجه )
  • استفاده از شیر خشک های غلیظ و با درصد چربی بالا
  • تامین پروتئین ها و ویتامین های مورد نیاز دام
  • و …

هیپوترمی گوساله یکی از بیماری هایی است که در اثر غفلت دامداران از تنظیم شرایط محیط پیش می آید و می توان با در نظر داشتن اقدامات خاصی، از بروز این مشکل جلوگیری کرد. جهت خرید انواع گاو و گوساله و هر نوع دام دیگری که برای کشتار در نظر دارید، می توانید با شماره های درج شده در سایت ارتباط برقرار کنید.

نوشتهٔ پیشین
قیمت خروس زنده برای قربانی و دفع بلا سال 1401
نوشتهٔ بعدی
گوسفند نژاد افشاری، معرفی انواع نژاد افشار با قیمت و خصوصیات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست

شماره تماس مرکز عرضه

جهت خرید گوسفند می توانید از هر ناحیه ای که هستید با ما تماس بگیرید.