آموزش تزریق واکسن به دام

آموزش تزریق در دام یکی دیگر از مقالات بسیار مهم و جامع ما می باشد، که در رابطه با سلامت و نگهداری انواع دام زنده به بررسی و ارائه آن می پردازیم. دام زنده همواره به مراقبت های خاصی نیاز دارد تا در مقابل انواع بیماری های مختلف بتواند مقاومت کند و بهترین بازدهی ممکن را ارائه کند. در این بین شما باید در دوره های مختلف و برای جلوگیری از بروز هرگونه مشکل و بیماری از طریق های مختلف به دام و گله خود دارو های مختلفی را تزریق کنید، تا دام ها را در مقابل انواع بیماری مقاوم کنید.

در این بین ما در این بخش از سایت سون شیپ به بررسی بیشتر موضوع آموزش انواع تزریق در دام خواهیم پرداخت. تا اطلاعات کاملی را در این باره در اختیار دامداران عزیز قرار دهیم و آنها با این اطلاعات بتوانند به درستی عمل تزریق دارو به دام را انجام دهند.

نحوه تزریق واکسن به انواع دام

در حال حاضر بیماری ها و مشکلات بسیار زیادی در رابطه با دام وجود دارد که این حیوانات در صورت ابتلا به آنها ممکن است تلف شوند. به این خاطر شما برای نگهداری و مراقبت از گاو، گوسفند، بز و … باید بتوانید از اطلاعات بروز و بسیار مفیدی استفاده کنید، تا بتوانید به درستی باعث رشد و افزایش تعداد گله خود شوید. در این بین بسیاری از بیماری های شایع در بین دام ها نیازمند دارو می باشد، تا بتوان به صورت صحیح به درمان دام بیمار خود پرداخت. در این بین بسیاری از داروها به صورت واکسن و آمپول می باشند که شما باید اطلاعات دقیقی درباره نوع تزریق آنها داشته باشید. تا با تزریق درست آنها بتوانید از بروز بیماری جلوگیری کنید و همچنین به درمان بیماری های مختلفی بپردازید.

آموزش تزریق به گوساله

در همین رابطه تزریق دارو به انواع دام باید به درستی انجام شود، تا مشکلی برای دام ایجاد نشود. در این میان اغلب تزریقات در دام بر عهده دامپزشک می باشد، که با دانستن اطلاعات جامعی این کار را انجام می دهند. اما شما به عنوان یک دامدار نیز باید با چگونگی تزریقات دارو به دام آشنا شوید، تا در شرایط و موقعیت های ضروری بتوانید با انجام درست تزریق به بهبود شرایط دام خود کمک کنید. به این خاطر ما در ادامه قصد داریم تا به صورت دقیق و جامع به آموزش تزریق صحیح واکسن به دام بپردازیم، تا اطلاعات بسیار خوب و کاملی را در این باره در اختیار شما قرار دهیم.

دلیل تزریق واکسن به انواع دام چیست؟

باید بدانید که در دوره های مختلف زمانی بیماری های مختلفی سلامت دام را به خطر می اندازد. به این دلیل شما باید با آوردن دامپزشک به داخل گله خود و تزریق دارو از ابتلای گوسفندان، گاو و سایر دام های خود به انواع بیماری پیشگیری کنید. زیرا بسیاری از بیماری ها بسیار خطرناک و واگیر دار هستند و در صورت ابتلای یک دام به این بیماری ممکن است، که سایر گله شما نیز درگیر این بیماری و مشکل شوند. به این دلیل شما باید بدانید که برای گسترش و افزایش تعداد گله خود باید به درستی به نگهداری از دام های خود بپردازید، زیرا با تشدید یک بیماری ممکن است که دام شما تلف شود. به این دلایل تزریق واکسن و داروی مناسب به گله بسیار حائز اهمیت می باشد.

انواع تزریق واکسن و دارو در دام

در این میان برای درمان بیماری و پیشگیری از بروز هر مشکل راه و روش های مختلفی برای تزریق واکسن وجود دارد. که ما قصد داریم به صورت اختصاصی و بسیار جامع به ارائه توضیحاتی در این باره بپردازیم، تا بتوانید اطلاعات بسیار خوبی را در اختیار شما قرار دهیم. در این بین باید توجه داشته باشید که برای هر دارو یک نوع تزریق خاص وجود دارد. به این صورت که شما نباید به صورت سر خود یک دارو را به روش های مختلفی به دام تزریق کنید، زیرا این امر باعث بروز مشکلات عدیده ای و خاصی در انواع گوسفند زنده خواهد شد. به این خاطر شما قبل از تزریق هر نوع واکسن و دارو باید ابتدا چگونگی استفاده از آن را بپرسید تا در تزریق آن دچار مشکل نشوید.

تزریق زیرپوستی به دام

تزریق عضلانی واکسن در دام

یکی از روش های بسیار رایج در تزریق واکسن و دارو به دام تزریق عضلانی می باشد. به این خاطر اکثر دامداران برای تزریق داروهایی از این روش استفاده می کنند، تا به درمان بیماری های مختلف دام بپردازند. در این بین ما در ادامه به صورت دقیق به آموزش تزریق عضلانی واکسن در انواع دام زنده اعم از گوساله زنده و گاو و … خواهیم پرداخت. تا بتوانید به صورت دقیق و کاملا اصولی این نوع تزریق را به شما دامداران آموزش دهیم، و شما بتوانید به خوبی از این روش استفاده کنید.

  • هوا را به داخل سرنگ بکشید و به میزانی که لازم است دارو را بکشید و به داخل ویال تزریق کنید.
  • بعد از وارد شدن دارو به داخل سرنگ، سرنگ را به سمت بالا گرفته و با دست به آن ضربه بزنید تا هوا و حباب داخل سرنگ خارج شود.
  • در تزریق عضلانی، باید تزریق به صورت عمیق و عمودی انجام شود.
  • ابتدا سوزن را وارد کنید و بعد از آن سرنگ را به آن وصل کنید.
  • از اینکه سرنگ داخل رگ نفوذ نکرده باشد مطمئن شوید.
  • اگر پس از وارد کردن سوزن مشاهده کردید که خون به داخل آن آمده است، سوزن را بیرون بکشید و حدود 5 سانتی متر دورتر از محل تزریق اول، نسبت به تزریق درست اقدام کنید.
  • با توجه به حجم عضلانی گاو، برای تزریق در گاو، باید طول سوزن 5/2 الی 8/3 سانتی متر یا درجه 18 تا 20 باشد.

تزریق زیر پوستی آمپول در دام

در این میان داروها و واکسن هایی وجود دارند، که شما باید به صورت زیر پوستی آنها را به دام تزریق کنید. به این خاطر ما در ادامه قصد داریم تا راه و روش صحیح تزریق زیر پوستی واکسن در انواع دام را مورد بررسی قرار دهیم. تا از این طریق بتوانیم اطلاعات دقیقی را در اختیار شما دامداران قرار دهیم و آموزش دقیقی را در اختیار شما بگذاریم.

چگونگی آمپول زدن به دام

  • جلوی کتف، نیمه بالایی گردن، روی دنده‌ها و کنار کتف بهترین نواحی برای انجام تزریق زیر پوستی هستند.
  • سوزن انتخابی برای این نوع تزریق باید بین 1/2 الی 2/5 سانتی متر باشد.
  • سوزن را با زاویه 30 تا 45 درجه وارد کنید.
  • در انجام این تزریق بر روی گاو، لازم است که حتما کمی پوست را بکشید و بالا بیاورید.
  • برای گوساله زیر 135 کیلوگرم بهتر است از سوزن 18 استفاده کنید و برای تلیسه بالای 135 کیلوگرم بهتر است از سوزن 16 استفاده نمایید.

تزریق داخل رگی واکسن در انواع دام

یکی از روش های بسیار حساس و سخت در تزریق دارو و واکسن به دام، روش تزریق داخل رگ می باشد. به این خاطر ما قصد داریم به صورت دقیق و عالی به آموزش تزریق داخل رگ واکسن در دام بپردازیم تا اطلاعات دقیق و جامعی را در اختیار شما قرار دهیم. شما فقط در صورتی می توانید دارو را به داخل رگ دام تزریق کنید که دامپزشک دستور داده باشد و یا روی دارو ذکر شده باشد. بهترین مکان نیز برای تزریق داروی داخل رگی سیاه رگ وداج می باشد، اما این امکان نیز وجود دارد که شما دارو را به سیاهرگ دمی نیز تزریق کنید.

نحوه تزریق به گاو

به این نکته نیز توجه داشته باشید که آخرین محل مناسب برای این نوع تزریق نیز سیاهرگ شیری می باشد. همچنین باید دانست که برای دام‌هایی با بیش از وزن 320 کیلوگرم از سوزن 14 یا 16 استفاده می شود. برای وزن‌های 135 تا 315 از سوزن 16 برای داروهای رقیق استفاده شود. و برای گوساله‌ها نیز از سر سوزن 18 برای داروی رقیق و سر سوزن 16 برای داروی غلیظ استفاده شود. تا با این کار داروها به خوبی به داخل رگ دام منتقل شوند و بتوانند در درمان بیماری نقش پررنگ تری داشته باشند.

انتخاب سوزن مناسب برای تزریق دارو در دام ها

انتخاب مناسب سوزن برای تزریق دارو و واکسن به انواع دام بسیار حائز اهمیت می باشد. زیرا شما با انتخاب صحیح سر سوزن می توانید به خوبی داروی مورد نظر خود را به دام تزریق کنید. به این خاطر شما باید قبل از عمل تزریق واکسن بتوانید سوزن مناسب را انتخاب کنید تا عمل واکسیناسیون را به خوبی انجام دهید. همچنین نکات بهداشتی را باید در این باره رعایت کنید، تا از انتقال بیماری های مختلف در گله جلوگیری کنید، به این خاطر ما در ادامه اطلاعات دقیقی را درباره انتخاب سر سوزن مناسب برای تزریق واکسن در دام مورد بررسی قرار خواهیم داد.

  • استفاده از سوزن یکبار مصرف برای جلوگیری از انتقال بیماری
  • استفاده از سر سوزن استریل و جداگانه برای هر دام
  • برای تزریق داروهای ضد انگلی می‌توان هر ده راس یکبار سر سوزن را تعویض نمود
  • استفاده از سر سوزن با قطر کمتر جهت جلوگیری از تخریب زیاد بافت بدن دام
  • انتخاب سوزن با طول متناسب با نوع تزریق، برای مثال برای تزریق زیر پوستی سوزن با طول کمتر بهتر است
  • در صورت وجود حجم زیاد برای تزریق، بهتر است تزریق را در چند ناحیه بجای یک ناحیه انجام دهید
  • بعد از هر بار تزریق و در صورت تغییر نوع دارو، حتما سوزن را بشویید تا مانع از مخلوط شدن انواع دارو شود
  • تکان دادن دارو در صورتی که روی برچسب آن نوشته شده باشد لازم و ضروری است

عوارض تزریق اشتباه و نادرست در دام

در این میان شما باید در تزریق دارو و واکسن در دام بسیار دقت کنید، زیرا با تزریق نادرست و اشتباه می توانید باعث مشکلات خاصی در دام شوید. به این صورت که یکی از عوارض نادرست و اشتباه تزریق واکسن به دام ها بروز اسکار بافتی می باشد. همچنین آبسه و درد در ناحیه تزریق که اشتباه انجام شده باشد، می تواند باعث زمین گیر شدن دام شود. تزریق نادرست باعث می شود تا دارو به خوبی جذب بدن نشود و این عامل باعث باقی ماندن مقدار دارو در بدن خواهد شد که این امر عفونت را برای دام به ارمغان می آورد. به این دلایل شما باید برای تزریق دارو و واکسن به دام و گله خود بسیار دقت کنید، زیرا با تزریق نادرست می توانید مشکلاتی را برای دام به وجود بیاورید.

تزریق امپول به دام

نکاتی برای خرید دارو و واکسن تزریقی به دام

در این بین شما دامداران عزیز قبل از خرید هر داروی برای گله و دام های خود نکاتی را مورد توجه قرار بدید. تا با انتخاب داروی مناسب و عالی بتوانید از پیشگیری یک نوع بیماری در دام های خود جلوگیری کنید. به این دلیل ما در ادامه به صورت جامع به ارائه نکاتی درباره خرید داروی و واکسن مناسب خواهیم پرداخت، تا اطلاعات خوبی را در اختیار شما قرار دهیم.

  • تاریخ انقضا
  • موارد مصرف
  • موارد عدم مصرف
  • روش تجویز دارو
  • دستور مصرف
  • نام دارو و نحوه مصرف آن
  • خطرات
  • فرمولاسیون
  • و …

در این مقاله و مطلب آموزش تزریق در دام ما به صورت تخصصی و کامل انواع روش های تزریق آمپول و واکسن را در دام آموزش دادیم. تا دامداران عزیز بتوانند با مطالعه این مطلب بیشتر با نحوه تزریق واکسن آشنا شوید، و با انجام دقیق این کار باعث درمان بیماری ها و مشکلات مختلف دام شوید.

نوشتهٔ پیشین
علائم کمبود منیزیم در گاو و گوساله
نوشتهٔ بعدی
خواص مصرف یونجه برای گوسفند

1 دیدگاه. Leave new

  • مرسی .اگر قضیه تزریق دامی به همین جا ختم بشه واصول دیگری نداشته باشه پس خیلی خوب بود .من که فیض بردم.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست

شماره تماس مرکز عرضه

جهت خرید گوسفند می توانید از هر ناحیه ای که هستید با ما تماس بگیرید.