پراکندگی گوسفندان در ایران

  1. سون شیپ
  2. وبلاگ
  3. پراکندگی گوسفندان در ایران
پراکنش بهترین گوسفندان ایران

پراکندگی گوسفندان در ایران یکی دیگر از مباحث و موضوعات مرتبط با گوسفند و دام زنده می باشد، که در این بخش به بررسی بیشتر آن می پردازیم. ایران به عنوان یکی از کشورهای چهار فصل شناخته می شود که دارای تنوع آب و هوایی و زیستی بسیار زیادی می باشد. و همین عامل نیز باعث شده است تا گونه های جانوری مختلفی نیز در این مناطق وجود داشته باشند. در این میان دامداری نیز به عنوان یکی از مشاغلی شناخته می شود، که اغلب افراد روستایی به آن مشغول هستند و نژاد های متنوعی را نگهداری می کنند، تا از این طریق به درآمد و سود قابل توجهی دست پیدا کنند. به این دلیل ما در این بخش از سایت سون شیپ به بررسی موضوع پراکنش گوسفندان در ایران خواهیم پرداخت، تا اطلاعات بسیار کاملی را در اختیار شما قرار دهیم.

میزان پراکندگی گوسفند زنده در ایران

یکی از موضوعات بسیار حساس و مهمی که دامداران باید به آن توجه کنند میزان پراکندگی گوسفندان در ایران می باشد. در این رابطه شما باید توجه داشته باشید که در ایران دامداری اغلب به صورت سنتی و از طریق روستائیان و عشایر صورت می گیرد. به این دلیل پراکندگی گوسفند زنده و دام در ایران بسیار زیاد می باشد، و هر منطقه نیز بنا به شرایط آب و هوایی به پرورش یک نوع از نژاد گوسفندان می پردازند. البته میزان و تعداد گوسفندان هر منطقه با مناطق دیگر بسیار متفاوت می باشد، و دامداران بر اساس میزان دسترسی به منابع غذایی و آبی تعداد مشخصی از دام را نگهداری می کنند.

پراکنش گوسفندان ایرانی

نژادهای گوسفندان ایران

همانطور که در مطالب قبلی نیز ذکر کردیم نژادهای مختلفی از گوسفندان در ایران وجود دارند  که هر کدام از آنها از نظر ظاهری و بدنی دارای خصوصیات و ویژگی های خاصی می باشند، که این خصوصیات و ویژگی ها باعث تمایز آنها با هم شده است. در این میان ایران به دلیل داشتن تنوع آب و هوایی مختلف دارای نژادهای مختلفی از گوسفند زنده نیز می باشد، که هر کدام مختص به یک نوع شرایط آب و هوایی هستند. به این صورت که گوسفند کردی در مناطق کوهستانی غرب کشور، گوسفند افشاری در مناطق همجواری همچون زنجان و همدان و … پرورش داده می شوند. به همین خاطر شما قبل از دامداری و شروع این فعالیت باید اطلاعاتی در این باره داشته باشید، تا در این زمینه با مشکل مواجه نشوید.

میزان پراکندگی گوسفند در ایران

در سطح جامعه همواره مردم به مواد غذایی باارزش همچون گوشت و لبنیات نیاز دارند، تا بتوانند نیاز های سوخت و ساز بدن را تامین کنند. به این دلیل دامداری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد و دامداران می توانند با دامداری اصولی و صحیح به درآمد بسیار خوبی در این باره دست پیدا کنند. دامداری در ایران اغلب به روش سنتی و در بعضی از مناطق به روش صنعتی اداره می شوند که این امر باعث شده است تا دامداری ایران نسبت به کشورهای همسایه یک مقدار قوی تر باشد. یکی از مزیت های پرورش گوسفندان تاثیر مثبت بر روی اقتصاد می باشد، به این صورت که دامداری نیاز به واردات گوشت و گوسفند را از بین خواهد برد و با صادرات گوسفند و گوشت می توان به درآمد خوبی نیز دست پیدا کرد و ارز زیادی را به کشور انتقال داد.

میزان پراکنش دام زنده

البته باید توجه داشته باشید که در ایران تعداد زیادی دام پرورش و نگهداری می شود، که این امر نیاز کشور را به دام صادراتی از بین برده است. اما در چند سال اخیر و بنا به دلایلی همچون قاچاق دام، قیمت گوسفند زنده بسیار افزایش پیدا کرده است، و همین امر مشکلات متعددی را به وجود آورده است. به این صورت که با کاهش تعداد دام و گوسفندان داخل کشور و افزایش تقاضای مردم قیمت گوسفند بسیار افزایش پیدا کرده و این امر مشکلاتی را برای دولت به وجود آورده است. و دولت نیز برای رفع این مشکل به واردات گوشت قرمز و گوسفند زنده پرداخت، تا از این طریق بتواند قیمت دام و گوسفند را کنترل کند. البته باید توجه داشته باشید که این مشکل بر روی میزان پراکندگی گوسفندان ایران تاثیر بسیار زیادی گذاشت.

میزان تولید دام زنده در سطح کشور

ایران به عنوان یکی از برترین کشورهای خاورمیانه و ایران شناخته می شود، که در زمینه های مختلف از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است. به این صورت که در زمینه دامداری با تولید دام با انواع نژاد می تواند به قطب صادرات گوسفند و دام سبک در خاورمیانه و حتی جهان تبدیل شود. به این صورت که در ایران سالیانه 50 میلیون دام سبک همچون گوسفند، بز و … تولید می کند و می تواند به راحتی علاوه بر رفع نیاز خود کشور نیاز کشورهای همسایه به انواع گوسفند و … را نیز تامین کند. اما به دلیل سیاست های حاکم بر کشور و با ممنوعیت صادرات گوسفند دامداران نمی توانند از این مزیت استفاده کنند و همچنین قیمت گوسفند و دام زنده نسبت به تورم حاکم در کشور بسیار پایین تر باشد. در این میان افزایش قیمت نهاده ها و خوراک دام نیز باعث شده است تا دامداری از سود کمتری در چند سال اخیر برخوردار باشد.

جمعیت گوسفندان ایران

البته باید توجه داشته باشید که در ایران به دلیل تنوع آب و هوا و زیست محیط، نژاد های مختلفی از دام وجود دارند. که هر کدام از آنها در یک محیط و شرایط خاص آب و هوایی پرورش داده می شوند، به این خاطر میزان پراکندگی نژادهای مختلف گوسفند زنده بسیار زیاد و تنوع می باشد. البته وجود مراتع بسیار زیاد و حاصلخیز و همچنین آب کافی باعث شده تا دامداری در کشور ایران از رونق زیادی برخوردار باشد. توجه داشته باشید که اغلب این گوسفندان از نژادهای گوشتی، شیری و پشمی هستند و دامداران اغلب برای استفاده از محصولات آنها دست به نگهداری و پرورش این دام ها می زنند.

بالاترین نرخ تولید دام در کشور

در رابطه با پراکندگی گوسفند در ایران باید بگوییم که جمعیت گوسفندان در ایران مختص به یک منطقه و استان خاصی نیست، بلکه جمعیت آنها در مناطق مختلف کشور پراکنده شده است. در این میان طبق تحقیقات و ارزیابی هایی که سازمان دامپزشکی کشور انجام داده است، استان خراسان رضوی 13.5 درصد بالاترین نرخ تولید دام سبک را در کشور به خود اختصاص داده است. بعد از این استان، استان فارس با 7.5 درصد دوم استان تولید کننده گوسفند در کشور می باشد. البته باید توجه داشت که استان آذربایجان غربی نیز با 7.2 یکی استان های بسیار خود در زمینه پرورش و تولید گوسفندان می باشد. البته باید بدانید که نرخ بیشتر تولیدات این استان مربوط به گوسفندان نژاد افشاری می باشد، که با شرایط آب و هوایی این منطقه سازگار شده اند.

درصد پراکنش دام در ایران

جمعیت گوسفندان در استان های مختلف

همچنین استان های آذربایجان شرقی، خوزستان، اصفهان، اردبیل، لرستان، خراسان شمالی و کرمانشاه دیگر استان هایی هستند که بالاترین میزان تولید دام سبک را در کشور دارند. همچنین باید توجه داشته باشید که بالاترین میزان پراکندگی گوسفند در ایران در استان هایی می باشد که در بالا به آنها اشاره کردیم. در این میان این استان ها با داشتن تعداد زیادی دام زنده نیاز کشور را به لبنیات و همچنین گوشت قرمز تامین کنند و از این نظر از اهمیت بالایی برخوردار هستند. البته در این مناطق دامداری اغلب به روش های سنتی و صنعتی که بازدهی بیشتری دارد انجام می شود.

در مقاله و مطلب میزان پراکندگی گوسفندان در ایران به صورت جامع و دقیق به بررسی این موضوع مهم پرداختیم. تا در این باره میزان تولید گوسفند و دام سبک در هر منطقه و استان را بررسی کنیم، و از این طریق بتوانیم اطلاعات خوبی در اختیار دامداران عزیز قرار دهیم و آنان نسبت به میزان پراکندگی گوسفند زنده در منطقه خود آگاه شوند.

نوشتهٔ پیشین
دلیل مرگ ناگهانی گوسفندان و راه پیشگیری
نوشتهٔ بعدی
بیماری انگل مگس گوسفند و روش درمان ( بیماری میازیس )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست

شماره تماس مرکز عرضه

جهت خرید گوسفند می توانید از هر ناحیه ای که هستید با ما تماس بگیرید.