لیست کامل واکسن های ضروری برای طیور

  1. سون شیپ
  2. وبلاگ
  3. لیست کامل واکسن های ضروری برای طیور
واکسن های مهم پرندگان

واکسن های ضروری برای طیور یکی از مواردی می باشد که پرورش دهندگان انواع طیور و پرندگان باید توجه خاصی به آن داشته باشند. با توجه به اینکه قیمت خروس زنده محلی و مرغ در بازار، برای هر روز مقداری افزایش خواهد داشت، بنابراین باید در رابطه با حفظ سلامت و جلوگیری از بروز انواع بیماری در آنها، موارد ویژه ای را مد نظر داشت.

حفظ سلامت طیور با استفاده از واکسن ها و آمپول های موجود برای پیشگیری و درمان انواع بیماری ها یکی از راه هایی است که مورد استفاده پرورش دهندگان این جانداران می باشد. اما چه نوع واکسنی به طیور تزریق کنیم و چه مواردی برای آنها لازم می باشد؟ در ادامه این مقاله از وب سایت سون شیپ به بررسی دقیق و کامل این موضوع می پردازیم.

واکسن های لازم برای تزریق به طیور

نحوه تزریق واکسن به طیور همچون نحوه تزریق به انواع دام زنده می باشد، با تفاوت نوع واکسن و نوع تزریق که می تواند دوز ها و مکان متغیری برای انجام تزریق داشته باشد. بهتر است در صورتی که به پرورش انواع طیور مشغول هستید، با نوع واکسن زدن و همچنین انواع واکسن های لازم برای پرندگان آشنا باشید. چرا که برای هر فصل و برای هر بار تزریق نمی توانید به دامپزشک مراجعه کنید. آشنایی با انواع واکسن ها می تواند کمک بزرگی به شما در پرورش پرندگان کند.

تزریق انواع واکسن مرغ و خروس

تزریق واکسن به صورت منظم می تواند تا حد زیادی مرگ و میر پرندگان را کاهش دهد. چرا که در صورت عدم تزریق به موقع واکسن، ممکن است بیماری در تمام پرندگان مورد پرورش شیوع پیدا کند و با پیشرفت بیماری، تعداد زیادی از آنها تلف شوند. برخی از بیماری ها به صورت فصلی بدون شک در میان طیور شیوع پیدا خواهند کرد، بنابراین باید واکسن بیماری های فصلی پرندگان به موقع و به صورت منظم برای انواع بیماری ها تزریق شود. در ادامه به معرفی واکسن های لازم برای تزریق به مرغ و خروس زنده می پردازیم.

واکسن بیماری آنفولانزای پرندگان

بدون شک می توان گفت که معروف ترین بیماری شایع در میان انواع طیور که همگان نام آن را شنیده اند، آنفولانزا می باشد. یکی از بیماری های کشنده در مین پرندگان نیز می باشد که قابل سرایت در انسان می باشد. واکسیناسیون پرندگان محلی و مورد استفاده انسان می تواند زنجیره انتقال این بیماری به انسان را نیز متوقف سازد. تزریق واکسن آنفولانزا به طیور در فصل شیوع این بیماری لازم و ضروری می باشد. این مورد در بسیاری از دامپزشکی ها در دسترس می باشد  و در مرغداری های صنعتی به صورت منظم و با نظر افراد متخصص در زمان مناسب تزریق می شود.

تزریق واکسن به پرندگان

واکسن آنسفالومیلیت طیور

یکی از بیماری های ویروسی که در سنین پایین گریان گیر جوجه ها می شود آنسفالومیلیت می باشد. این واکسن از نوع زنده می باشد و در داخل جنین تخم مرغ تکثیر می یابد. این واکسن حاوی 32 سویه باکتری غیر فعال می باشد. جهت پیشگیری از بروز بیماری، این واکسن قبل از شروع تخم گذاری به پرندگان تزریق می شود.

واکسن بیماری نیوکاسل مرغ و خروس

طاعون مرغی یا بیماری نیوکاسل در پرندگان یکی از امراض خطرناک در انواع پرندگان می باشد که در صورت ابتلا، آمار مرگ و میر بالایی از خود به جای می گذارد. نیوکاسل عامل ویروسی دارد و می تواند به انسان نیز سرایت کند و موجب بروز مشکلات و عوارض حاصل از ابتلا به این بیماری شود. یکی از واکسن های لازم برای پرندگان، این مورد می باشد که تزریق مرتب آن می تواند از بروز این مریضی جلوگیری نماید. دو نوع واکسن زنده و کشته شده برای این بیماری مورد استفاده قرار می گیرد.

پیشنهاد می کنیم بخوانید: خواص مصرف گوشت مرغ و خروس

در نوع واکسن زنده، از دو نوع B1 و لاسوتا می باشند. این دو نوع هر دو ویروس زنده می باشند. بنابراین باید در تزریق آن دقت بالایی داشته باشید. در واکسن کشته، ویروس به کار گرفته شده از نوع B1، لاسوتا و 74 می باشد که همه غیر فعال می باشند.

واکسن مرغ و خروس

واکسن گامبورو

یک نوع بیماری عفونی و خطرناک که بیشتر جوجه های جوان را درگیر می کند، گامبورو می باشد. سلول های لنفوسیت، هدف اصلی عامل ویروسی این بیماری می باشد و تاثیر مخربی بر سیستم لنفاوی دارد. این بیماری با تاثیر گذاری بر سیستم ایمنی، سبب تضعیف عملکرد سیستم ایمنی می شود. تزریق واکسن بیماری گامبورو در پرندگان می تواند از بروز این بیماری، جلوگیری نماید. واکسن زنده و کشته نیز برای تزریق جهت پیشگیری از این بیماری در نظر گرفته شده است. ویروس بکار گرفته شده در ساخت واکسن زنده این بیماری از نوع Intermedate می باشد. در نوع واکسن کشته نیز ویروس های غیر فعال در واکسن موجود می باشند، و مصرف واکسن برای گله های مادر قبل از زمان تخم گذاری باید صورت گیرد.

واکسن کوکسیدیوز طیور

یکی از بیماری های انگلی که سبب بروز مشکل در طیور می شود، کوکسیدیوز می باشد. انگل ایمریا در دستگاه گوارش پرنده تکثیر می یابد و با بروز اختلال در بافت روده سبب بروز مشکلاتی همچون کم آب و سوء جذب، از دست دادن خون و زمینه ابتلا به سایر بیماری ها می شود. واکسن این بیماری برای 4 نوع مریضی ایمریا، ماکزیما، اسرولینا و نکااتریس مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو به صورت آشامیدنی در گله های مادر طیور، مورد استفاده قرار می گیرد.

واکسن بیماری مارک پرندگان

یکی از واکسن های لازم برای پرندگان، مارک می باشد که سبب ایجاد ایمنی در برابر این بیماری می شود. عفونت ویروسی که گریبان گیر انواع مرغ و بوقلمون می شود، عامل بروز این بیماری می باشد. این بیماری از راه تنفس وارد بدن می شود و سیستم لنفاوی و ایمنی پرنده را مورد هدف قرار می دهد. تلفات بالای این بیماری سبب شده است تا تزریق واکسن آن به عنوان یکی از واکسن های مهم برای پرندگان شناخته شود. دو نوع واکسن مارک با نام های H.V.T vaccine و Rispens vaccine برای این بیماری وجود دارد.

واکسن های فصلی طیور

واکسن بیماری پاستورلوز مرغ ها ( وبای مرغان )

این بیماری علاوه بر مرغ و خروس در سایر طیور همچون اردک، غاز، کبوتر و … نیز مشاهده می شود. حساسیت بوقلمون زنده نسبت به این بیماری بیشتر از سایر پرندگان نامبرده می باشد، بنابراین باید توجه خاصی به واکسن این بیماری داشت. با توجه به قیمت روز بوقلمون زنده محلی و سایر انواع آن، ابتلای هر مورد به این بیماری برابر است با وارد شدن ضرر به پرورش دهنده. تزریق به موقع واکسن این بیماری می تواند از بروز آن جلوگیری نماید و بدین ترتیب گله طیور از این بیماری به دور باشند.

واکسن سندرم افت تولید مرغ

یکی از بیماری های خطرناکی که در مرغ های تخم گذار بروز می کند و سبب کاهش تولید میزان تخم مرغ ها می شود، سندرم کاهش تولید می باشد. کاهش تعداد تولید تخم مرغ و همچنین کاهش کیفیت پوسته تخم مرغ، از نشانه های بروز این بیماری می باشد. که در اثر بروز یک عفونت ویروسی صورت می گیرد. قبل از شروع دوره تخم گذاری بهتر است نسبت به تزریق این واکسن غیر فعال اقدام نمایید.

واکسن لازم برای جوجه

واکسن بیماری آبله طیور

آبله پرندگان یکی از بیماری های رایج در طیور می باشد که سبب بروز مشکلات متعددی می شود. با ابتلا به این بیماری سطح تولید تخم مرغ و بازدهی طیور کاهش می باید و از سوی دیگر نیز میزان مرگ و میر آنها افزایش می یابد. بنابراین باید این بیماری جدی گرفته شده و اقدامات لازم برای پیشگیری از بروز آن انجام شود. با توجه به حساسیت این بیماری و دستورالعمل های مختلفی که برای تزریق آن وجود دارد، بهتر است با کمک افراد متخصص نسبت به انجام تزریق اقدام کنید.

واکسن های لازم و ضروری برای طیور همچون مرغ و خروس در این بخش به صورت کامل خدمت شما عزیزان معرفی گردید. جهت جلوگیری از بروز بیماری ها و در نتیجه وارد شدن ضرر به پرورش دهنده باید این نکات مورد توجه قرار گیرد. توجه داشته باشید که باید در تزریق و یا تهیه نوع واکسن دقت بالایی داشته باشید.

نوشتهٔ پیشین
گوسفند نژاد دولان گرانترین گوسفند جهان
نوشتهٔ بعدی
مقایسه گوشت گوسفند با گوشت گوساله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست

شماره تماس مرکز عرضه

جهت خرید گوسفند می توانید از هر ناحیه ای که هستید با ما تماس بگیرید.