خواص مصرف یونجه برای گوسفند

  1. سون شیپ
  2. وبلاگ
  3. خواص مصرف یونجه برای گوسفند
یونجه برای گوسفند

خواص مصرف یونجه برای گوسفند یکی دیگر از موضوعات مربوط به مطالب سایت سون شیپ می باشد، که ما در رابطه با چگونگی مراقبت از دام زنده به ارائه آن می پردازیم. بدن جانداران زنده همواره برای رشد و بازدهی بیشتر به مواد غذایی سالم و با کیفیت نیاز دارد. تا از این طریق بتواند مواد غذایی مورد نظر خود را به دست بیاورد و انرژی لازم را برای رشد به دست بیاورد.

در این بین شما اگر به دنبال گله سالم و بسیار خوبی هستید، باید بتوانید علوفه و خوراک با کیفیتی را برای آنها فراهم کنید. تا با این کار علاوه بر افزایش وزن گوسفندان، مقدار تولید شیر آنها نیز افزایش چشمگیری داشته باشد. به این خاطر در این بخش از سایت 7 شیپ به بررسی دقیق موضوع خواص مصرف یونجه برای انواع دام خواهیم پرداخت، تا اطلاعات خوبی را در اختیار شما قرار دهیم.

بررسی خواص مصرف یونجه برای دام

دادن جیره غذایی مناسب و با کیفیت به انواع دام باعث می شود تا آنان حداکثر بازدهی ممکن را داشته باشند. البته در این بین جیره های غذایی متفاوتی وجود دارد که هر کدام دارای ارزش غذایی خاصی می باشند. اغلب جانداران و حیوانات برای اینکه به فعالیت بپردازند به انرژی نیاز دارند، در این بین انرژی نیز از خوردن و تغذیه مناسب و با کیفیت به دست می آید. به این خاطر اگر شما به دنبال دریافت بهترین بازدهی از گله و دام خود هستید باید بهترین جیره غذایی را در اختیار آنها بگذارید تا مواد لازم برای رشد را به دست بیاورند. در این میان مواد غذایی همانند کاه، یونجه، علوفه، کنسانتره، ذرت و … برای انواع دام وجود دارد. که دامداران بر اساس شرایط بدنی و اهدافی که از دامداری دارند به جیره بندی این مواد غذایی برای دام خواهند پرداخت.

خرید یونجه برای گوسفند

یکی از برترین و بهترین مواد غذایی و خوراکی که دامداران می توانند برای تغذیه بهترین نژاد گوسفندان ایرانی و خارجی در نظر داشته باشند، یونجه می باشد. این گیاه و ماده غذایی دارای انواع پروتئین و مواد معدنی لازم برای رشد و نمو حیوانات می باشد. به این خاطر اغلب دامداران از یونجه برای خوراک بره و همچنین حیوانات پرواری استفاده می کنند، تا آنان در زمان کوتاهی رشد کنند و به شرایط خوبی دست پیدا کنند. البته ما در ادامه قصد داریم به صورت کلی به معرفی یونجه و خواص مصرف آن برای گوسفند زنده بپردازیم تا اطلاعات بسیار خوبی را در اختیار شما قرار دهیم. و شما دامداران که به دنبال کسب بهترین نتایج و بازدهی ممکن هستید با اضافه کردن یونجه به جیره غذایی حیوانات خود به نتایج مورد نظر دست پیدا کنید.

یونجه Medicago sativa چیست؟

یونجه یا همان Medicago sativa به یک نوع از علوفه و خوراک بسیار با کیفیت و مغذی گوسفندان و سایر حیوانات گیاه خوار گفته می شود.  از این نوع علوفه و خوراک اغلب به صورت تر و خشک برای تامین غذای حیوانات استفاده می شود. و اغلب دامداران برای بازدهی بهتر از یونجه بسیار زیادی برای تغذیه دام استفاده می کنند، به این صورت که حدود 60 درصد از خوراک دام را یونجه تشکیل داده است. یونجه از نظر غذایی دارای کیفیت بسیار زیادی می باشد و گوسفندان نیز می توانند با مصرف آن مواد غذایی بسیار زیادی را دریافت کنند و در هضم آن نیز دچار مشکل نشوند. به این خاطر دامداران اغلب برای دام های شیری و دام هایی که در پروار بندی هستند از علوفه و جیره غذایی یونجه استفاده می کنند، تا از این طریق باعث بازدهی و رشد بیشتر گله و دام های خود شوند.

کشت یونجه برای گوسفند

البته شما باید توجه داشته باشید که این نوع گیاه انواع مختلفی دارد، در ایران گونه ها و انواع مختلفی از یونجه موجود است که هر کدام خواص خاصی دارند. یونجه بمی، یونجه همدانی، یونجه بغدادی و یونجه یزدی از انواع گونه های این گیاه در ایران می باشد، که یونجه همدانی از کیفیت و محبوبیت بیشتری نسبت به سایر یونجه های موجود برخوردار است. به صورت کلی در شهر همدان حدود 39554 هکتار زمین زراعی کشت می شود و برداشت آن 461218 تن در سال می باشد، که این رقم بسیار زیاد و خوبی می باشد.

ارزش غذایی یونجه برای انواع دام

یونجه به عنوان یکی از مواد غذایی شناخته می شود که شما می توانید با استفاده از آن باعث رشد بیشتر حیوانات مختلف شوید. یونجه برای حیوانات مختلف دارای ارزش غذایی بسیار زیادی می باشد. به این صورت که در این گیاه انواع مواد معدنی، ویتامین ها و پروتئین وجود دارد، و 50 درصد از محتویات موجود در یونجه را پروتئین به خود اختصاص داده است. به این خاطر این ماده غذای دارای ارزش بسیار زیادی می باشد و اغلب دامداران برای تغذیه گله و دام های خود از این علوفه استفاده می کنند. زیرا با رساندن انواع مواد غذایی و با کیفیت به بدن دام باعث می شود تا رشد و بازدهی حداکثری را از خود نشان دهند.

فواید یونجه برای دام

شما دامداران باید بدانید که یونجه با داشتن مقادیر با ارزش از مواد معدنی مختلف می تواند تاثیر بسیار زیادی بر روی افزایش وزن گوسفند زنده و همچنین افزایش مقدار شیر دام داشته باشد. به این خاطر شما اگر به دنبال پروار بندی و همچنین استفاده از شیر دام های خود می باشید، حتما از جیره غذایی یونجه برای گله گوسفند خود استفاده کنید.

عوامل موثر بر رشد یونجه

یونجه به عنوان یک گیاه بسیار باارزش و مغذی برای انواع دام به شمار می رود، به این خاطر کشت آن برای دامداران از اهمیت بالایی برخوردار است. یونجه به گونه ای می باشد که شما می توانید با روش های استاندارد و اصولی آن را در شرایط و مناطق مختلف کشت کنید. البته باید توجه داشته باشید که کشت یونجه در زمین های حاصلخیز و دارای ph بازدهی خوب و بهتری دارد. البته باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که آبیاری منظم و همچنین استفاده از کود گیاهی مناسب می تواند بر روی رشد یونجه تاثیر بسیار زیادی داشته باشد.

مزایای یونجه برای دام

زمان برداشت یونجه برای انواع دام نیز متفاوت می باشد، به این صورت که شما بر اساس اهداف خود باید به برداشت یونجه بپردازید. به این صورت که برای دام‌های شیرده مانند گاو زنده و گوسفند باید یونجه در روز 28 برداشت شود تا مواد معدنی لازم را داشته باشد و نیاز های آنان را برطرف کند.

در این مقاله و مطلب خواص مصرف یونجه برای گوسفند که در سایت 7 شیپ به بررسی آن پرداختیم. تمام اطلاعات مربوط به این علوفه و فواید آن ذکر شده است، تا دامداران عزیزی که به دنبال کسب بازدهی و نتایج خوبی از گوسفندان و گله خود هستند، بتوانند با استفاده از این جیره غذایی به اهداف خود دست پیدا کنند.

نوشتهٔ پیشین
آموزش نحوه تزریق در دام
نوشتهٔ بعدی
گوسفند نژاد دولان گرانترین گوسفند جهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست

شماره تماس مرکز عرضه

جهت خرید گوسفند می توانید از هر ناحیه ای که هستید با ما تماس بگیرید.