معرفی بیماری های کشنده گوسفندان

  1. سون شیپ
  2. وبلاگ
  3. معرفی بیماری های کشنده گوسفندان
انواع بیماری دام

معرفی بیماری های کشنده گوسفندان یکی دیگر از مقالات و مطالبی می باشد، که در رابطه با بیماری های گوسفند زنده به ارائه و بررسی آن خواهیم پرداخت. یکی از مسائلی که دامداران باید به آن توجه داشته باشند، این نکته است که انواع دام نیز مانند انسان دچار بیماری می شوند. که در بعضی از مواقع این بیماری ها باعث ضعیف شدن و حتی تلف شدن دام خواهد شد. به این خاطر دامداران باید اطلاعات درستی در مورد بهداشت نگهداری گوسفندان و همچنین اطلاعاتی را درباره انواع بیماری دام داشته باشند، تا با این اطلاعات در شرایط مختلف بتوانند بهترین تصمیم گیری را داشته باشند. به این دلیل در این بخش از وب سایت 7 شیپ به بررسی دقیق بیماری های کشنده گوسفندان خواهیم پرداخت، تا اطلاعات بسیار دقیقی را در اختیار شما بگذاریم.

بیماری های کشنده دام زنده

انواع دام زنده مخصوصا گوسفندان همواره در معرض ابتلا به انواع بیماری ها قرار دارند، به این خاطر دامداران باید بتوانند با رعایت بهداشت محیط از بروز بیماری ها و مشکلات مختلف جلوگیری کنند. البته در این بین بیماری هایی وجود دارند که شما با دارو و همچنین مراقبت می توانید به درمان آنها بپردازید و از ضعیف شدن و تلف شدن دام جلوگیری کنید. اما بعضی از بیماری های دامی به این گونه نیست و اگر دام به آن مبتلا شود، به سرعت دام زنده شما ضعیف خواهد شد و اگر شما نتوانید به درمان آن بپردازید به سرعت دام و گوسفند شما تلف خواهد شد. به این خاطر دامداران باید با شناخت انواع بیماری های مختلف گوسفندان، بتوانند در مراحل اولیه اقدام به درمان بیماری و نجات گوسفند زنده شوند.

بیماری دام زنده

در این میان ما برای بالا بردن اطلاعات مربوط به بیماری گوسفندان، در این بخش قصد داریم، تا به صورت بسیار دقیق به معرفی بیماری های کشنده دام بپردازیم. تا از این طریق اطلاعات خوبی را در اختیار شما قرار دهیم، و شما بتوانید با روبرو شدن با این بیماری ها بسیار سریع عمل کرده و از تلف شدن دام و حتی گله خود جلوگیری کنید. به همین خاطر اگر به دنبال آشنایی بیشتر با انواع بیماری کشنده برای گوسفند زنده هستید، به دقت این مقاله را مطالعه کنید، تا اطلاعات بسیار خوب و کاربردی را به دست بیاورید.

راه های مراقبت از دام در جلوگیری از ابتلا به بیماری

دامداران و کسانی که به نگهداری و مراقبت از انواع دام و گوسفند زنده می پردازند، باید اطلاعات دقیقی درباره مراقبت و نگهداری از آنها را داشته باشند. یکی از بهترین روش هایی که دامداران می توانند برای جلوگیری و پیشگیری دام از ابتلا به انواع بیماری به کار ببرند، رعایت بهداشت محیط نگهداری دام است. زیرا با این روش میکروب، باکتری و ویروس های موجود در محل از بین خواهد رفت، و درصد کمی برای رشد و ابتلا به بیماری مختلف وجود دارد. همچنین دامداران باید محیط مجزایی را برای نگهداری دام های مریض در نظر داشته باشند و آنها را از سایر گوسفندان سالم جدا کنند. زیرا با این کار از سرایت بیماری به سایر دام ها جلوگیری می شود و شما می توانید به راحتی به درمان دام بیمار خود بپردازید.

بیماری کشنده گوسفندان

با توجه به اینکه قیمت گوسفند زنده امروز هزینه بالایی می باشد و از دست دادن هر راس گوسفند می تواند سبب وارد شدن ضرر بزرگی به دامدار شود، بنابراین باید با استفاده از راهکار های مختلف و مناسبی، از برزو بیماری های خطرناک دامی جلوگیری شود. بیماری ها علاوه بر اینکه خطر تلف شدن دام را به دنبال خواهند داشت، در صورت درمان نیز هزینه های زیادی به وجود می آورند، بنابراین آشنایی با آنها و در نظر داشتن راه های پیشگیری بسیار مناسب و بهتر است.

انواع بیماری کشنده گوسفند

در میان دام ها نیز مانند انسان بیماری های مختلفی وجود دارد، که هر کدام از آنها دارای علائم و ویژگی های متفاوتی هستند. در این میان بعضی از بیماری ها با دارو و مراقبت برطرف خواهند شد، اما بعضی از بیماری گوسفندان بسیار قوی هستند و در صورت تداوم منجر به تلف شدن و ضعیف شدن دام خواهند شد. به این خاطر دامداران باید با شناخت بیماری های موجود در دام و علائم آنها بتوانند در زمان مناسب به درمان آن بپردازند، تا از تلف شدن دام جلوگیری شود. البته توجه داشته باشید که در حیوانات بیماری های کشنده مختلفی وجود دارد که در صورت بروز آن شما باید بتوانید اقدامات لازم را انجام دهید، تا از سرایت آن به سایر گله خود جلوگیری کنید، و با اقدام سریع از تلف شدن دام جلوگیری کنید.

انواع مریضی خطرناک گوسفندان

بسیاری از بیماری هایی که باعث تلف شدن دام های خواهند شد، مختص به یک منطقه و موقعیت جغرافیایی نیستند و ممکن است در هر مکانی پیدا شوند. به این دلیل دامداران باید با شناخت این بیماری ها و علائم مربوط به آنها در زمان مناسب و دقیق به درمان این بیماری اقدام کنید، تا از این طریق از تلف شدن دام و همچنین سرایت بیماری به سایر دام های گله جلوگیری کنید. البته ما قصد داریم تا در ادامه به صورت دقیق به معرفی بیماری های خطرناک برای گوسفندان بپردازیم، تا اطلاعات دقیقی را در اختیار شما قرار دهیم.

بیماری آناپلاسموز گوسفند

آناپلاسموز یکی از خطرناک ترین بیماری هایی می باشد، که دام زنده به آن مبتلا خواهد شد، که این امر می تواند مشکلات مختلف را برای گوسفند به وجود بیاورد و با تداوم آن نیز باعث تلف شدن حیوان شود. این بیماری می تواند از طریق نیش مگس و نیش کنه به بدن دام منتقل شود، و بعد از مدتی علائم بیماری در حیوان مشخص شود. باید توجه داشته باشید که در ابتدا این بیماری دارای علائم نمی باشد، و با گسترش بیماری در تمام بدن حیوان علائم آن در بدن دام نمایان می شود. علائم اصلی این بیماری که باعث ضعیف شدن و گوسفند زنده و تلف شدن آن خواهد شد، مشکلات دفعی اسهال و یبوست می باشد.

نداشتن تعادل در حیوان و مشکل در راه رفتن می تواند یکی دیگر از علائم مربوط به بیماری کشنده آناپلاسموز در گوسفندان باشد.  تب، رنگ پریدگی مخاط چشم و همچنین کم خونی از سایر علائم این بیماری می باشد، که شما با مشاهده آنها باید نسبت به درمان این مشکل اقدام کنید. راه های پیشگیری از بروز این بیماری رعایت بهداشت محیط نگهداری دام می باشد، تا از این طریق جانداران بیماری زا از بین بروند. همچنین شما برای درمان این بیماری می توانید از واکسن تتراسایکلین و آنتی بیوتیک های حیوانی قوی استفاده کنید.

آبسه پای گوسفندان

یکی از عوامل اصلی که باعث لنگیدن گوسفند خواهد شد، آبسه پای گوسفند می باشد. این بیماری مربوط به دست و پای دام می باشد و می تواند برای دام مشکلات مختلفی را نیز به وجود بیاورد. دلیل اصلی بروز این بیماری فرو رفتن عوامل خارجی به داخل سم های حیوان می باشد، که این امر زمینه ورود باکتری به سم و عفونت را به وجود خواهد آورد. و این امر باعث می شود تا لنگش گوسفند آغاز شد و قدرت تحرک و راه رفتن آن به طرز چشم گیری کاهش پیدا کند. در این میان بهترین روش برای پیشگیری از بروز این مشکل حمام سم دام ها و همچنین بهداشت محیط نگهداری دام و بررسی منظم سم پای گوسفندان در مدت زمان معین می تواند از بروز این بیماری جلوگیری کند.

بیماری آبسه پای گوسفند

این مشکل و بیماری برای آن دسته از گله دام هایی که در آن متوسط وزن گوسفند بالا می باشد، می تواند مشکلات مختلفی را به وجود بیاورد. و آنها به دلیل اینکه قادر به راه رفتن نیستند و نمی توانند خوراک و غذای خوبی بخورند، به راحتی وزن بسیار زیادی را از دست خواهند داد به این دلیل شما باید مراقبت های بیشتری را نسبت به آنها انجام دهید. همچنین شما در صورت مشاهده این بیماری و عفونت، باید دام را به محیط خشک و تمیزی منتقل کنید، تا به درمان آن بپردازید. برای این کار نیز شما باید به صورت منظم به ضدعفونی سم پای گوسفندان بپردازید، و در صورت لزوم به دامپزشک مراجعه کنید تا از تلف شدن دام جلوگیری کنید.

بیماری کشنده آبله در گوسفندان

یکی دیگر از بیماری های کشنده در گوسفندان آبله می باشد، که در بسیاری از موارد می تواند باعث مرگ و تلف شدن دام شود. این نوع بیماری دارای یک عامل ویروسی می باشد، که در فصل تابستان و در هر منطقه ای می تواند باعث بیماری حیوانات بسیار زیادی شود. این نوع بیماری سخت در هر نوع جنسیتی از دام با سنین مختلف می تواند بروز کند، و مشکلات بسیار زیادی را در گوسفند به وجود بیاورد. نحوه انتقال این بیماری از طریق شرب آب ناسالم و همچنین تماس با دام آلوده به بیماری می باشد، به این خاطر این بیماری می تواند با سرعت در گله شما سرایت کند. گزش حشرات و همچنین انتقال بیماری از طریق میش آلوده به جنین از عوامل دیگر بروز این بیماری خطرناک در گوسفندان هستند.

بیماری آبله گوسفندی

التهاب بدن و بروز ضایعات پوستی  همچنین تورم پلک های دام از علائم ابتلا به این بیماری سخت می باشد. اگر شما در زمان مناسب نسبت به درمان این بیماری اقدام نکنید علائم دیگری همچون بین رفتن دندان ها و غشای مخاطی چشم، بینی و لب ها در حیوان بروز می کند. شما با دیدن این علائم در دام و گوسفند خود، باید سریع و بدون معطلی دام مریض را قرنطینه کنید، تا از سرایت بیماری به گله خود جلوگیری کنید. برای درمان این مشکل نیز باید با دامپزشک با تجربه و مجرب مشورت بگیرید، تا اقدامات لازم را انجام دهید. همچنین باید 45 روز بعد از درمان دام ان را از گله حیوانات خود جدا سازید، و محل نگهداری ان را نیز با دقت ضد عفونی کنید.

پیشنهاد میکنیم بخوانید: راه تشخیص دام زنده سالم

بیماری مننگوانسفالیت در دام

مننگوانسفالیت یکی دیگر از بیماری های خطرناک در گوسفندان می باشد، که در صورت بروز باعث ضعف زیاد دام و همچنین تلف شدن آن خواهد شد. این بیماری اغلب از طریق مخاط دهان و تنفس می تواند به سایر دام ها منتقل شود، به این خاطر شما در صورت مشاهده این مشکل باید دام بیمار را قرنطینه کنید. از علائم بروز این بیماری می توان به عدم تعادل در ایستادن دام و همچنین عدم تعادل در راه رفتن دام می باشد. در صورت تشدید این بیماری در دام تورم دور چشم گوسفند نیز می تواند از علائم این بیماری به شمار برود. به این دلیل اگر این علائم را در گوسفندان خود مشاهده کردید، سریعا به دامپزشک اطلاع دهید تا با انجام فعالیت درمانی مناسب از تلف شدن دام شما جلوگیری کند.

بیماری مرگ آور گوسفندی

بیماری کشنده آرتریت در گوسفندان

آرتریت به عنوان یکی از بیماری های عفونی شناخته می شود، که در گوسفندان دیده می شود. این بیماری اغلب در بره هایی دیده می شود که در محیط های بسته و سر بسته به دنیا می آیند. این بیماری خطرناک دارای دو نوع چرکی و غیر چرکی می باشد، که هر کدام مشکلات مختلفی را برای دام به وجود خواهند آورد. در نوع غیر چرکی از زمان تولد تا 5 هفتگی بره دچار لنگش می شود و درد در ناحیه مفاصل را خواهد داشت. در نوع چرکی نیز بروز عفونت در مفاصل سبب بروز لنگش حاد در دام می شود و باید اقدامات لازم برای درمان ان صورت بگیرد. جهت پیشگیری از این بیماری باید بند ناف بره با مواد آنتی بیوتیکی به صورت کامل ضد عفونی شود، تا از بروز این بیماری خطرناک جلوگیری شود.

در این مقاله و مطلب ما به معرفی چند بیماری کشنده در گوسفندان پرداختیم، تا از این طریق بتوانیم اطلاعات بسیار خوب و دقیقی را در اختیار دامداران قرار دهیم. و این عزیزان نیز با شناخت این بیماری ها و عوامل مربوط به پیشگیری و درمان آنها، بتوانند با دقت بیشتری نسبت به نگهداری و پرورش گوسفندان خود اقدام کنند.

نوشتهٔ پیشین
تاثیر بیماری کرونا بر دام زنده
نوشتهٔ بعدی
گوسفند نژاد زندی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست

شماره تماس مرکز عرضه

جهت خرید گوسفند می توانید از هر ناحیه ای که هستید با ما تماس بگیرید.