آشنایی با بهترین نژاد گوسفندان ایرانی و خارجی در جهان

  1. سون شیپ
  2. وبلاگ
  3. آشنایی با بهترین نژاد گوسفندان ایرانی و خارجی در جهان
بهترین نژاد گوسفندان ایرانی و خارجی در دنیا

برترین نژاد گوسفندان ایرانی و به طور کلی انواع نژاد در جهان بسیار زیاد می باشد. بی شک افرادی که در زمینه دامداری فعالیت دارند با اکثر نژاد گوسفند در ایران آشنا هستند. در این مقاله از سایت تخصصی سون شیپ قصد داریم با هم مروری بر بهترین نژاد گوسفندان ایرانی و خارجی داشته باشیم. لازم است بدانید که این نوشته کاملترین مقاله در سطح وب بوده و ما سعی کرده ایم تا جای ممکن همه نژادها را همراه با توضیحات لازم آنها معرفی کنید. همچنین باید بدانید که هستند نژادهایی که شاید هنوز برای آنها اسمی انتخاب نشده باشد، بنابراین این مقاله در بازه زمانی های مختلفی بروزرسانی شده و موارد جدیدتر به آن اضافه خواهد شد.

انواع نژاد گوسفندان در دنیا

زمانی که در رابطه با نژاد حرف میزنیم هر نوع دامی به ذهن ما خطور می کند. چرا که تمامی موجودات در جهان دارای نژادهای مختلفی هستند که به صورت های مختلفی جهش یافته اند. موضوع نژاد گوسفند نیز از این موضوع پیروی کرده و در دنیا به بخش های مختلفی تقسیم شده است. یک نکته خیلی مهم که ابتدا باید به آن اشاره کنیم، مشخص کردن دسته بندی اصلی نژادهای مختلف می باشد. یعنی ما ابتدا مشخص می کنیم که چه نوع گوسفند زنده وجود دارد و سپس به معرفی نام هر کدام خواهیم پرداخت.

انواع نژاد گوسفند

به صورت کلی ما بهترین نژاد گوسفندان در دنیا را به چهار دسته زیر تقسیم می کنیم

  • گوسفند شیری
  • گوسفند گوشتی
  • گوسفند پشمی
  • گوسفند پوستی

4 موردی که در بالا به آنها اشاره کردیم دسته بندی اصلی را برای ما تشکیل می دهند. حال ممکن است برخی نژادها به صورت ترکیبی باشند. به این صورت که یک گوسفند هم شیری و هم گوشتی باشد. در ادامه با معرفی نژادها این حالت ترکیبی را بیشتر توضیح خواهیم داد.

نژاد گوسفندان ایرانی و خارجی

موضوع بعدی که باید به آن قبل از آشنایی با انواع نژاد گوسفندان توجه کنید مربوط به نوع دسته بندی کشوری می باشد. ما سعی می کنیم در اینجا گوسفندان را به دو دسته ایرانی و خارجی تقسیم کنیم. لازم است اشاره کنیم که نوع نژاد خارجی ممکن است برای کشورهای مختلف باشد. البته برای آگاهی شما در توضیحات هر کدام اشاره خواهیم کرد که مربوط به کدام کشور و منطقه می باشد. علاوه بر موارد اشاره شده طبق بررسی و تحقیقات انجام شده، ابتدا بهترین نژاد گوسفند مربوط به هر محدوده را همراه با توضیحات برای شما نام میبریم و در انتها نژادهای معمولی را نیز در صورت نیاز معرفی خواهیم کرد.

بهترین نژاد گوسفندان

بهترین نژاد گوسفندان ایرانی

بهترین گوسفندان در ایران شامل نژاد های مختلفی می شوند. که بنا به داشتن خصوصیات مختلف و قدرت بازدهی بالا در دسته دام های برتر قرار می گیرند. دام های ایرانی در حدود 29 نژاد هستند و هر کدام از این نژاد ها دارای خصوصیات و ویژگی هایی هستند که بر اساس آنها شناخته می شوند. در این میان برخی از گوسفندان دارای مزیت هایی هستند که از سایرین بیشتر می باشد و یا سایر دام ها فاقد آنها هستند. در ادامه به معرفی برخی از این نمونه ها می پردازیم.

گوسفند نژاد ایرانی

گوسفند افشاری بهترین نژاد ایرانی

این نژاد به عنوان یکی از برترین نژاد هایی شناخته می شود که با جمعیت زیاد و در سطح استان ها و شهر های مختلف پرورش داده می شود. این دم جزو بهترین گوسفندان اصیل ایرانی شناخته می شود که با قدمت زیاد در مناطق مرزی و اکثرا غربی نگهداری می شود. توانایی بالا در زمینه تولید شیر، گوشت، پشم و استعداد در زمینه دو قلوزایی و … سبب شده است تا معروفیت این دام زبانزد همه دامداران ایرانی و حتی خارجی باشد. حجم زیادی از تقاضا برای خرید گوسفندان در داخل کشور از سوی سایر کشور ها مربوط به این نژاد می باشد. این نژاد در مقابل شرایط آب و هوایی سخت و کوهستانی و همچنین انواع بیماری های دامی بسیار مقاوم می باشد.

استان هایی همچون آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل، زنجان و … جمعیت زیادی از این نژاد را در خود جای داده اند. دام قزل افشار را می توان معروف ترین نژاد در غرب و شمال غرب کشور دانست که توسط اکثر دامداران نگهداری می شود. وزن بالای این دام در کنار داشتن گوشت با کیفیت و عاری از چربی زیاد سبب شده است تا برای کشتار در مراسمات مختلف مذهبی و مناسبتی و … بسیار مورد توجه قرار گیرد.

به طور کلی یکی از بهترین نژاد گوسفندان گوشتی در جهان مربوط به نژاد افشاری می باشد که دارای انواع مختلفی همچون: قزل، قمر افشار، قاشقا افشار و … می باشد.

در این رابطه بخوانید: گوسفند افشاری

بهترین گوسفندان ایرانی نژاد برتر

گوسفند سنگسری

این نژاد بر خلاف دام افشاری که مناسب برای پرورش در مناطق سرد و کوهستانی هستند، در شرایط آب و هوایی گرم و خشک می توانند بازدهی بهتری داشته باشند. زیست بوم اصلی آن را می توان منطقه سنگسر در شمال سمنان در نظر داشت، که نامگذاری این نژاد نیز بر همین اساس صورت گرفته است. جمعیت بالای این دام در کنار گسترده بودن پراکنش در سطح استان های مختلف نشان دهنده اهمیت و بازدهی مناسب این نژاد می باشد. گوسفندانی گوشتی با بازدهی گوشت بالا در کنار داشتن شیر به مقدار زیاد می باشند که می توانند از نظر بازدهی پشم نیز مورد توجه باشند. بسیاری از دامداران در نواحی مرکزی ایران از این دام نگهداری می کنند. جمعیت این نژاد را می توان در حدود 100 هزار راس در نظر داشت.

نژاد شال جزو بهترین گوسفندهای ایرانی

بدون شک اگر با خصوصیات این دام آشنا شوید، خواهید فهمید که یکی از بهترین نژاد گوسفندان ایرانی می باشد که می تواند از جنبه های مختلف برای دامدار سودآوری داشته باشد. گوسفندان شال از نظر خصوصیاتی بسیار نزدیک به دام افشاری هستند. و از نظر شرایط نگهداری و دوقلوزایی دارای تفاوت هایی هستند. درصد دو قلوزایی بره در گوسفندان شال به نسبت دام افشار بیشتر است. اختلاف اقلیم زیست نیز در این بین وجود دارد چرا که دام شال در مناطق گرم همچون بوئین زهرا نگهداری می شود. وزن این گوسفندان در صورت مهیا بودن شرایط نگهداری و تغذیه ای می تواند تا حد زیادی رشد داشته باشد و از این نظر برای ذبح و کشتار بسیار پرطرفدار می باشد.

اطلاعات بیشتر: متوسط وزن گوسفند زنده

گوسفندان ایرانی

دام نژاد مغانی

این دام به عنوان یکی از پر بازده ترین دام ها از نظر شیری و گوشتی شناخته می شود. داشتن گوشت با کیفیت و به دور از چربی های اضافه سبب شده است تا این دام قابل مقایسه با بهترین نژاد گوسفندان گوشتی که به آنها اشاره کردیم باشد. تبریز و اردبیل و به صورت کلی مناطی که با نام دشت مغان شناخته می شوند، محل اصلی پرورش و زیست بوم این دام می باشند. تولید روزانه شیر در کنار داشتن گوشت با کیفیت سبب شده است تا این دام در این مناطق در کنار دام افشاری مورد توجه دامداران قرار بگیرد. بسیاری از مشتریان خرید گوسفند زنده جهت قربانی و … تقاضای خرید این نژاد را دارند تا بتوانند به گوشت با کیفیتی دسترسی داشته باشند.

گوسفنده کردی

یکی از دام هایی که برای پروار بندی و کشتار بسیار مورد توجه می باشد و بنا بر داشتن استعداد زیاد در زمینه وزن گیری، جزو بهترین گونه گوسفندان ایران و نژادهای برتر جهان شناخته می شود، نژاد کردی می باشد. از نظر بسیاری از خصوصیات کاملا مشابه با گوسفندان افشاری می باشد و در شرایط مشابه آب و هوایی نیز نگهداری می شود. این دام دارای فوتیپ های مختلفی می باشد که بنا به نوع رنگ بندی و خصوصیاتی که دارند نامگذاری شده اند. خرید این دام در جهت پروار بندی و افزایش وزن جهت کشتار و استفاده از گوشت صورت می گیرد.

نژاد گوسفندان ایرانی

بهترین نژاد گوسفندان خارجی

نژاد های برتر گوسفندان ایرانی که با خصوصیات مختلف وجود دارند، مورد استقبال در سایر کشور ها نیز هستند به صورتی که حجم زیادی از قاچاق و صادرات دام به کشور های حاشیه خلیج فارس و حتی خاورمیانه از ایران صورت می گیرد. در این میان گونه هایی وجود دارند که با داشتن ویژگی های متعدد در مواردی در مقایسه با دام های ایرانی دارای مزیت های بیشتری هستند، که در ادامه به معرفی این موارد می پردازیم.

گوسفند چند قلوزا رومانوف بهترین نژاد خارجی

یکی از بهترین نژاد گوسفندان در دنیا که می تواند به تعداد بالا در هر بار زایش بره متولد کند، رومانف می باشد. این دام از نظر تولید گوشت و استعداد در زمینه وزن گیری نیز بسیار مورد توجه می باشد. به طوری که می تواند در کوتاه مدت به وزن بالایی برسد. هدف از خرید این دام بیشتر استفاده از خاصیت چند قلوزایی می باشد و هیچ دامداری در جهت ذبح و کشتار نسبت به خرید این دام اقدام نمی کند. رکورد تولد 7 و 9 بره در هر بار زایش برای این دام ثبت شده است و بنا به همین خاصیت برای پرورش در مناطق مختلف، به کشور های زیادی صادر شده است و نمونه های مختلف این نژاد را نیز می توان در استان ها و شهر های ایران مشاهده کرد.

در اینباره بخوانید: گوسفند رومانف

انواع نژاد گوسفندان در دنیا

دام سافولک

این دام نیز در زمره بهترین نژاد گوسفند های خارجی می باشد که با داشتن ویژگی هایی مشابه با دام رومانف، مورد توجه بسیاری از دامداران می باشد. استعداد زیاد در زمینه وزن گیری و تولید گوشت یکی از مشخصه های این دام می باشد، همچنین تولید شیر با کیفیت و پشم مناسب نیز در این نژاد مورد اهمیت می باشد. توانایی چند قلوزایی در این گوسفندان به نسبت نژاد رومانف کمتر می باشد، که در جهت افزایش درصد چند قلوزایی در سال های اخیر برنامه های اصلاح نژاد مختلفی در نظر گرفته شده است تا بتوان قابلیت های این نوع دام را نیز ارتقا داد. تا امکان بهره وری بیشتر و بهتر از این نوع فراهم شود.

همانطور که بالاتر هم اشاره کردیم برخی نژاد گوسفندان در جهان دارای ویژگی چند قلوزایی هستند. بنابراین ما برای افزایش اطلاعات شما در اینباره قبلا در سایت مقاله ای تحت عنوان بهترین نژاد گوسفندان چند قلوزا در ایران و جهان منتشر کردیم که می توانید از طریق دسترسی قرار داده شده به آن دست پیدا کنید.

دام مرینوس

یکی از معروف ترین و بهترین گوسفندان خارجی در جهان که در زمینه تولید پشم مرغوب و با کیفیت دارای شهرت جهانی می باشد، دام مرینوس می باشد. این نوع علاوه بر استعداد بالا در زمینه تولید پشم، در زمینه تولید گوشت و شیر نیز مورد اهمیت می باشد. سرعت رشد بالای پشم در کنار کیفیت بالا و کاربرد برای استفاده در موارد مختلف امکان درآمد زایی دامدار از فروش پشم این نژاد به مقدار زیاد را فراهم آورده است.

بهترین گوسفندان ایرانی

نتیجه

به طور کلی آشنایی با انواع نژاد گوسفند در جهان که شامل بهترین نژاد گوسفند در ایران و بهترین نژاد خارجی می شود برای دامداران بسیار جالب و خواندنی است. از طرفی بسیاری افراد هستند که برای افزایش آگاهی خود در این زمینه مطالعه می کنند. اگر شما هم نژاد محبوب در دنیا می شناسید و ما در اینجا فراموش کرده ایم آن را معرفی کنیم در زیر همین بخش، در قیمت نظرات نام نژاد همراه با توضیحات لازم را برای ما ارسال کنید تا سایر دوستان شما هم از تجارب شما استفاده کنند.

این مقاله در حال بروز بودن است و نژادهای برتر در اینجا معرفی خواهند شد.

نوشتهٔ پیشین
بهترین نژاد گوسفندان چند قلوزا در دنیا (ایرانی و خارجی)
نوشتهٔ بعدی
آشنایی با گوسفند نژاد شال دو قلوزا؛ قیمت و ویژگی های Shal

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست

شماره تماس مرکز عرضه

جهت خرید گوسفند می توانید از هر ناحیه ای که هستید با ما تماس بگیرید.